Zich op het mooie circuit van Zolder begeven met een bestelwagen is op zich al bijzonder. Als die bestelwagen dan ook nog eens helemaal stil is, wordt het bijna een paranormale ervaring. De enige die de stilte doorbreekt, is mijn passagier Garry Whittam. Hij is directeur verkoop en marketing van het bedrijf Azure Dynamics, dat de ontwikkeling van de Transit Connect BEV leidt. De man verdedigt zijn 'baby' vol overgave.

De volledig elektrische Transit Connect wordt begin 2012 gecommercialiseerd. Vreemd trouwens dat Ford dit model kiest als eerste eletrische wagen in het gamma, want zijn leeftijd begint te wegen en deze auto heeft niet bepaald het sex-appeal om de grote massa te verleiden. Maar goed, volgens mijn Britse metgezel is de structuur van de Transit Connect "perfect aangepast om elektrische technologie te integreren".

500 kg laadvermogen

De testwagen staat geparkeerd aan het einde van de pitlane en ziet eruit als een gewone Transit Connect, afgezien van de stickers. Een snelle blik op de laadruimte bewijst dat ook daar niets bijzonders te bespeuren valt. Het beschikbare volume bedraagt 3,8 m³ en het laadvermogen 500 kg.

Ook de bestuurderspost is bekend terrein. Het instrumentenbord is hetzelfde als in de Transit Connect, alleen enkele meters verschillen: links de resterende autonomie, rechts de lading van de batterij. De versnellingspook lijkt op die van een automaat, maar zoals alle elektrische wagens gebruikt de Transit Connect maar één versnelling.

Energierecuperatie

Om te vertrekken volstaat het om de pook in de D-stand te plaatsen en het gaspedaal in te duwen. De stilte is hemels. Er is geen enkel gefluit te horen, typisch voor elektrische wagens. Het meest verbazingwekkende is dat deze bestelwagen vlot rijdt. De elektromotor van Siemens levert een constant koppel van 158 Nm en piekt op 235 Nm. 0 tot 100 km/u vraagt maar 12 seconden (in lege toestand) en de topsnelheid bedraagt 120 km/u.

Mijn passagier verzekert dat de autonomie 130 km kan bereiken, "maar uiteraard niet aan dit tempo". Om de technologie optimaal te benutten, moet je de batterij zoveel mogelijk laten herladen. Daarvoor is het noodzakelijk dat je met de pook speelt en terugschakelt naar de kunstmatige eerste of tweede versnelling als je moet vertragen. "Dat is doeltreffender dan te remmen of het systeem in Drive te laten, want het verbetert de recuperatie van energie", legt Gary Whittam uit. 

"Geen nood aan leasing"

Ford deed voor zijn eerste elektrische wagen een beroep op Azure Dynamics want dat heeft veel ervaring met elektrische aandrijving. Azure staat trouwens zelf in voor de commercialisering. Het aandrijfsysteem heet Force Drive en werd al in veertig auto's ingebouwd en getest over vijftig miljoen kilometer. De lithium-ionbatterijen, geleverd door het Duitse Saft, herladen via het stopcontact in acht uur. "En na tien jaar gebruik houden ze nog 80 procent van hun capaciteit over. Daarom moeten we, in tegenstelling tot anderen, de batterijen niet verhuren", besluit Gary Whittam met een typisch Brits flegma. Nu nog afwachten wat de prijs wordt, vaak het zwakke punt van elektrische aandrijving.