"Dat is niet juist, begin jaren negentig ging de Lotus Omega nog sneller", hoor ik de kritische lezers al zeggen. Klopt, de 3.6 zescilinder biturbo met 376 pk haalde 284 km/u. Maar officieel was dat een Lotus en geen Opel, getuige het beperkte aantal auto's dat de fabriek verliet en ingeschreven werd. De Insignia OPC is wel honderd procent een Opel, ook al werd hij onder handen genomen door de afdeling Opel Performance Center.
Sinds 1999
OPC is minder bekend dan de sportafdelingen van andere constructeurs en bestaat sinds 1999. In twaalf jaar tijd werden wereldwijd pakweg 60.000 OPC-modellen verkocht: 22.000 Astra's, 15.600 Zafira's en 14.500 Corsa's. In het segment van de berlines werden tussen 2005 en 2008 3.000 Vectra OPC's aan de man gebracht. De Insignia nam het stokje over met 3.000 stuks in 2009 en 2010. De grootste markten zijn Duitsland, Groot-Brittannië en Zwitserland, goed voor 75 procent van de wereldwijde verkoop. België bengelt ergens onderaan, maar dat had je wellicht al begrepen.
Rijcurcus inbegrepen
Het OPC ontwikkelt niet alleen auto's maar geeft ook rijstages voor eigenaars van alle merken op het testcircuit van Opel in Dudenhofen. De cursussen worden gegeven door het team van Joachim Winkelhock, voormalig fabriekspiloot van Opel, winnaar van Le Mans en ambassadeur van het merk. Gezien het indrukwekkende vermogen onder de motorkap van de Insignia OPC Unlimited kun je maar beter over enige stuurmanskunsten beschikken. De snelle Opel is beschikbaar als vierdeurs, vijfdeurs en break, maar alleen de eerste twee halen de topsnelheid van 270 km/u. Bij aankoop biedt Opel gratis een rijstage aan. Goed nieuws, toch?
Het landschap vliegt voorbij
De techniek van deze extreme versie is identiek aan die van de gewone Insignia OPC. De 2.8 V6 turbomotor ontwikkelt 325 pk en de acceleratie van 0 tot 100 km/u vraagt maar een luttele zes seconden. Pas bij zeer hoge snelheden verandert de zaak, aangezien de OPC Unlimited blijft duwen, ook voorbij 250 km/u. Zelfs op een afgeschermd ovaal circuit vliegt het landschap voorbij. Gelukkig stelt de vierwielaandrijving (type Haldex) je meteen op jouw gemak. Bovendien verdeelt een elektronisch achterdifferentieel het koppel tussen de wielen. Het blijft dus veilig.
Dubbel gezicht
Met beide voeten, of beter gezegd vier wielen, weer op normale grond toont de Insignia OPC Unlimited een ander gezicht. Voor ons uitstapje in het Duitse platteland gebruiken we een versie met automatische versnellingsbak, een andere nieuwigheid in het gamma. Terwijl we op het circuit de modi Sport en OPC van het FlexRide-onderstel selecteerden, proeven we nu van het comfort van deze gezinsberline. Alleen het gegrom van de uitlaat herinnert aan de sportieve roeping van de auto. De zestrapsautomaat wisselt zacht en geleidelijk van verzet en kan ook via stuurwielpeddels bediend worden. Helaas moet je wel altijd eerst de hendel van de automaat in Manueel plaatsen.
Discreet
Uiterlijk onderscheidt de Unlimited-versie zich nauwelijks van de gewone Insignia OPC. Alleen een geoefend oog zal het blauwe Brembo-logo op de remklauwen opmerken. In het interieur werden de toerenteller en de snelheidsmeter hertekend. Opel voorziet ook een speciale variant met matzwarte koetswerklak. De prijzen zijn nog niet bekend.