Met zeges in beide wedstrijden van de Mettet Fun Races, hebben Michel Simul en Philippe Systermans een bijzonder goede zaak in het kampioenschap van de VW Fun Cup gedaan en zijn ze meteen bij de topfavorieten om zichzelf als titelhouders op te volgen. De verschillen zijn echter gering en de strijd om de titel kondigt zich nog bijzonder intens aan.
Met een veertigtal wagens aan de start van de tweede afspraak van 2011 weten we meteen dat de VW Fun Cup nog steeds blaakt van de goede gezondheid. De filosofie van de serie, plezier voor een redelijke prijs, is uniek in ons land, met bovendien daaraan gekoppeld een hoogstaande en spannende sportieve strijd, waar enkel de beste teams als winnaars kunnen uitkomen. “Enkel bijzonder homogene teams, waarbij de rijders zeer aan elkaar gewaagd zijn, maken aanspraak op de zege”, legt kenner Manu Nava uit. Nava heeft zonder meer recht van spreken, want niemand telt meer deelnames aan de VW Fun Cup dan hij.
Spanning tot de laatste meter
De beide races van het weekend in Mettet zijn beide op drie uur durende sprints uitgedraaid, waarbij op zaterdag de nummers één en twee in het klassement amper door vier seconden gescheiden werden. Op zondag lagen er dan weer niet meer dan zeven seconden tussen goud en zilver. De zege ging in beide gevallen naar de regerende kampioenen Michel Simul en Philippe Systermans (Colson Racing), maar de manier waarop was totaal verschillend.
De lottrekking voor de startorde van de eerste afspraak was Colson Racing niet meteen gunstig gezind en Michel Simul nam een voorzichtige start, waarbij hij de spreekwoordelijke VW Fun Cup kat wat uit de boom keek. Het gevecht vooraan was er één tussen Nathalie Maillet (Racing Club Partners), Philippe Stéveny (Buy Way), Rainer Weisshaupt (AC Motorsport) en Jacques Levet (Allure Team).
Frédéric Bouvy (Delahaye Racing) was ondertussen al het slachtoffer geworden van een aanrijding, met een geplooide ophangingdriehoek als gevolg, waarna remproblemen de BTCS-kampioen helemaal naar de kant haalden. Ook de tweede wagen van het team kende overigens dezelfde problemen en dus werd alles op zondag gezet. Servais-Radet-Baudart (e-Race) ontbraken ook op het appel: hun wagen werd na een zwaar ongeval tijdens de trainingen uitgeschakeld en de reservewagen van Allure was niet meteen goed afgesteld, waardoor de race op zaterdag vroegtijdig diende beëindigd te worden.
Michel Simul ontweek alle valkuilen en rukte ondertussen naar de tweede plek op, waarna Philippe
Systermans, mede door pech van andere toppers, naar de leiding kon doorschuiven. Zelfs een late stop and go (inhalen onder geel) kon de kampioenen van 2010 niet meer van de zege houden, al zou Nicolas Jussy in de VW Fun Cup van 66 Racing Team (samen met Cédric Bollen en Jeffrey Cognon), tot het einde toe blijven aandringen. Manu Nava en Martial Chouvel (Acome Racing) werden derde, voor Gilles Debrus-Bruno Debrus-Stéphane Charlier (Acome Côté Passion) en Arnaud Quedé-Loïc Fontaine-Rainer Weisshaupt (AC Motorsport).
Safety-car… beslist
De volgende dag kwam de prijs voor de mooiste inhaalrace toe aan Frédéric Bouvy (Delahaye Racing): hij vertrok als laatste en kwam na 20 ronden als derde door, achter Cédric Bollen (666 Racing Team) en Loïc Fontaine (AC Motorsport). De Brusselaar ging op zijn elan door en hij nam de leiding van de race in handen. Op het ogenblik dat hij het stuur aan zijn teamgenoot Laurent Richard overgaf, telde hij 11 seconden voorsprong op Jeoffrey Cognon (666 Racing Team) en 18 op Arnaud Quédé (AC Motorsports). Grégory Servais en zijn teamgenoten van e-Race maakten ook een hele mooie remonte en lagen vierde, voor de winnaars van de wedstrijd van zaterdag. Ondanks een sterke wedstrijd zag het er op een bepaald ogenblik toch moeilijk uit voor Simul-Systermans om de zege werkelijk nog te behalen…
Maar alles kantelde op het ogenblik dat de safety car tussenbeide kwam, na een ongeval van Di Palma (Lux Racing Team) in de hairpin op het einde van de omloop: Yannick Rummens lag op dat ogenblik aan de leiding, maar hij kwam niet meteen de pitlane binnen en op het ogenblik dat Frédéric Bouvy dan toch weer de piste op reed, lag hij nog slechts vijfde, terwijl Michel Simul de leiding in handen had. Simul nam een perfecte herstart, werd niet meer bedreigd en won voor Martial Chouvel (Acome Racing), die een mooi duel van Loïc Fontaine (AC Motorsport) won. Frédéric Bouvy (Delahaye Racing) en Franck Radet (e-Race) werden vierde en vijfde, waarbij Radet nog een stop and go diende af te werken vanwege inhalen voor het einde van de neutralisatie.
De algemene bilan van het weekend draait uiteraard in het voordeel van Michel Simul en Philippe Systermans (Colson Racing) uit. Voor het overige noteren we de beide zeges in de categorie benzine voor Lecluse-Boucha-Detiège (Ball Events), aan boord van een model met sequentiële versnellingsbak en de zeges bij de tweezitters van Assya/ADSL Telecom.be en de wagen van Radio Contact waar we niet enkel medewerkers van RTL aan boord zagen, maar ook ex-topvoetballer M’bo Mpenza. Zij beleefden het plezier van de VW Fun Cup live mee aan boord.
Race 1 : 1. Simul-Systermans (Colson Racing), 136 ronden ; 2. Cognon-Bollen-Jussy (666 Racing Team) op 04.412 ; 3. Nava-Chouvel (Acome racing) op 36.534 ; 4. Debrus-Debrus-Charlier-Gernaey (Acome Côté Passions) op 1.01.644 ; 5. Quédé-Fontaine-Weisshaupt (AC Motorsport) op 1.14.761 ; 6. Janssens-De Kimpe (X-Pect Motorsport) op 1 rond ; 7. Crosset-André-Gressens (Amusement Park) op 2 ronden ; 8. Stéveny-Incardona (Buy Way) ; 9. Lecluse-Boucha-Detiège (Ball Events) op 3 ronden, 1ste benzine ; 10. Sire-Levet (Allure Team)… 16. Dejaeghere-Vroman-Henrotte-Postiau (Radio Contact) op 5 ronden, 1ste tweezitter ; etc.
Race 2 : 1. Simul-Systermans (Colson Racing) 132 ronden ; 2. Nava-Chouvel (Acome Racing) op 07.675 ; 3. Fontaine-Quédé-Weisshaupt (AC Motorsport) op 08.493 ; 4. Bouvy-Rummens-Richard (Delahaye Racing) op 08.741 ; 5. Baudart-Radet-Servais (e-Race) op 44.071 ; 6. Debrus-Debrus-Charlier-Gernaey (Acome Côté Passions) op 55.356 ; 7. Crosset-André-Gressens (Amusement Park) op 1 ronde ; 8. Stéveny-Incardona (Buy Way) ; 9. Godard-Lognard-Colman (Acome Challenger) ; 10. Cognon-Bollen-Jussy (666 Racing Team) ; 11. Devreker-Werckx-Himpe-Termote (Euroracing) ; 12. Lecluse-Boucha-Detiège (Ball Events) op 2 ronden, 1ste benzine… 21. Nahon-Montant-Caignie (Assya-ADSL telecom.be) op 4 ronden, 1ste tweezitter ; etc.