François Piette

14 AUG 2014

Fun! 5 wagens met een ferme hoek af (deel 1)

Fenomenale, strak gestylede, rode Italiaanse cabriolets en grote, zwarte, Duitse berlines zijn voor jou allemaal banale schapen die je met plezier over dezelfde kam scheert? Kijk, dan is dit lijstje van buitenbeentjes op jouw lijf geschreven.

We hebben nu al vijf uitzonderlijke wagens bij elkaar gezocht, maar je mag er van op aan dat we het er hier niet bij zullen laten. Verwacht je binnenkort dus aan nog aan deel twee.

Autoliefhebbers die graag op een positieve en leuke manier willen opvallen, hou je vast aan jullie bretellen.

Rovin 
In de nasleep van Wereldoorlog II ontwikkelden de Fransen een wagen die op de eerste plaats zuinig moest zijn en daardoor de primaire nood aan mobiliteit moest voldoen. Voila, de Franse autobouwer Rovin lanceerde in 1946 de gelijknamige cabriolet: een unieke cabriolet die ruim een halve eeuw later nog steeds harten doet smelten.

Messerschmitt KR175/KR200
De naam van een Duits gevechtsvliegtuig op een wagen met jacht-trekjes plakken, dat zou ook in 1953 behoorlijk wat hetze hebben veroorzaakt... mocht hij niet zo klein zijn geweest. Deze unieke driewieler werd aangedreven door een 200 cc motorblokje. Wie eens gek wilde doen, die kon voor de Tiger-versie kiezen want die had 4 wielen en een top van 140 km/u. Tol!

Goggomobil
Met een dergelijke naam trek je sowieso al de aandacht naar je toe, maar wie de wagen bekijkt, ziet vooral een guitige vierwieler met een hoog knuffelgehalte. Het feit dat de fabrikant ferme namen op z’n modellen kleeft, zoals de Limousine en de Big Block voor de meest krachtige versies, maakt ‘m alleen maar aantrekkelijker. Zelfrelativering, het bestaat nog.

Reliant Regal
Er was een tijd dat Groot-Brittannië z’n wagens belastte op het aantal wielen dat ze hadden. Da’s meteen de reden waarom de Reliant Regal maar drie exemplaren heeft in plaats van vier. Hij kende een zeker commercieel succes, al zullen de meeste mensen ‘m vooral kennen door z’n onfortuinlijke ontmoetingen met de groene Mini van ene Mr. Bean.

Trabant 601
Hij was destijds het symbool van Oost-Duitsland en hij had bij z’n lancering alles mee om ook op vlak van technologie grote stappen vooruit te zetten. Helaas werd de Trabant niet voldoende doorontwikkeld en bleef hij worstelen met een catastrofale afwerking en een bedenkelijk niveau van comfort. Z’n plaats in de geschiedenisboeken heeft hij dan weer wel verdiend.

Advertentie
Advertentie
Advertentie