Bruno Wouters

7 NOV 2009

Gamma Sym: voor elk wat wils

In vergelijking met vorig jaar ging de verkoop van tweewielers in België is dit jaar acht procent achteruit. Alleen de scooters doen het met elf procent iets beter, maar de categorie van meer dan 125cc neemt slechts negen procent voor zijn rekening.

Sym, het merk uit Taiwan, doet goede zaken en neemt na Piaggio (tweeëndertig procent marktaandeel) de tweede de positie in met een marktaandeel van twintig procent bij de scooters van meer dan 125cc. Hiermee staat het ver voor het als derde gerangschikte Honda (acht procent). Sym kan terugvallen op een erg uitgebreid gamma en is vertegenwoordigd in zowat elk segment. Het Sym gamma bestaat uit niet minder dan 15 modellen, van de Orbit 125 tot de GTS 300 Evo !
Moteo, de invoerder van Sym voor België, had de pers uitgenodigd om in Limburg kennis te maken met dit uitgebreid gamma. Dit gebeurde in samenwerking met Dienst Toerisme van Limburg. Zij werkten een met cultuur en zon overgoten parcours uit. Zo mochten we het “wijnkasteel” van Genoelselderen bezoeken, reden we in Kanne over een historisch belangrijke brug en konden we onze dorst lessen in Alden Biesen.
We maakten kennis met de Mio 100 (1899 euro), een compacte scooter met retro look. Naderhand was het de beurt aan de wat grotere Fiddle II 125. Die begeeft zich duidelijk op het terrein van de Vespa LX. Maar zijn prijs van 1949 euro is heel wat aantrekkelijker dan die van zijn Italiaanse concurrent. Het verzorgd design van de Fiddel II 125 kreeg trouwens een geslaagd Italiaans tintje.
Verder reden we nog met de VS 125. Een model dat zich op de markt van de maxi-scooters waagt, maar toch ideaal is voor het stadsverkeer en aan een erg scherpe prijs van 2199 euro verkocht wordt. Ook de bestseller van het merk, de GTS (in 125 en 250 cc), was van de partij. Deze aantrekkelijke maxi-scooter (met een met LED’s onderlijnde blik zoals bij Audi!) beschikt over een volledige uitrusting. In de koffer onder het zadel kan je makkelijk twee integrale helmen kwijt. Met een prijskaartje van respectievelijk 3149 en 4099 euro is hij dan ook nog eens uiterst competitief. Bovendien is er nog een 300 cc op komst (4499 euro)
De Joyride bleek een topper met een uitstekende zitpositie, ondanks een te rond zadel, en een goede bescherming. Hij rijdt soepel, speels en heeft een gezond rijgedrag. Met dit model is Sym de perfectie nabij. De Joyride 200 bleek dan ook nog eens erg vinnig te zijn en hij kon tijdens onze rit probleemloos de GTS 250 van zich afschudden. Met een prijs van 3249 euro voor de 200 en 2949 euro voor de 125, is dit zonder twijfel een aanrader!
Voor de fans van grote wielen (zoals de Italianen) is er de Symphony, een goedkope scooter van 1749 euro en de erg aantrekkelijke Citycom 125 en 300. De Citycom is uitgerust met remschijven, dubbele halogeen koplampen en twee aparte achterlichten. De 16 duim wielen hebben uiteindelijk maar weinig invloed op de beschikbare kofferruimte.
Het ruime Sym gamma zal in de komende maanden nog wat groter worden met de Cello 125, een “Cruiser” scooter (zegt de “Habana” U nog iets?), de sportieve Jetforce 125, maar vooral met de Maxsym 600 voor eind 2010. Een model waar Sym veel meer mee wil doen dan gewoon meedraaien op de markt van de maxi-scooters!

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie