De erbarmelijke weersvoorspellingen doen ons van bij de start onze regen kledij aantrekken, en zetten meteen koers naar Dinant via de snelweg. Snelheden van 120 tot 130 km/u zijn geen enkel probleem voor onze motoren. De FJR is standaard uitgerust met koffers, en de Ténéré kreeg voor de gelegenheid ook twee koffers, de flanken van deze koffers werden afgewerkt met aluminium, wat de XT er nog avontuurlijker doet uitzien. Voor de Diversion werden twee soepele tassen voorzien en een zak voor op de brandstoftank. Op de Scooters werden op het zadel gewone rugzakken vastgebonden. De FJR is imperiaal, en volledig in zijn sas voor dit soort uitstappen. Een uitstekend comfort, rijpositie, maar toch enkele storende windstromen ondanks een regelbaar windscherm.

Van mono tot viercilinder …

De hoge Ténéré beeft rustig, zoals we het van een monocilinder verwachten, maar staat garant voor een uitstekende rijpositie. Het kleine verticale windscherm is doeltreffend en zet de rijder aan om eindeloos de wereld rond te reizen. De Diversion laat ook zien dat hij de langere afstanden aankan. Zijn koppelrijke viercilinder reageert gewillig op de handelingen van de rechterhand, maar heeft het wat lastig met onze kruissnelheid, we gaan wanhopig op zoek naar een zevende, of zelf een achtste versnelling om in een lager toerental terecht te komen. De bescherming van het koetswerk is minder doeltreffend dan dat van de Ténéré of de FJR, maar biedt wel de nodige mogelijkheden om aan een lange trip te beginnen. Aan de Tmax valt er niets op te merken, en we krijgen nog maar eens de bevestiging van zijn capaciteiten en veelzijdigheid, enkel de woelingen die ontstaan door het windscherm vallen tegen.

De nieuwkomer…

De Majesty 400, de nieuwkomer in het gezelschap, kreeg een aangepaste transmissie om voor betere acceleraties te zorgen. Verder is het nu ook mogelijk om de Majesty uit te rusten met de ABS, afkomstig van de Tmax (ons testmodel was niet uitgerst met deze optie). De recente facelift van de Majesty doet hem er resoluut jonger uitzien. Hij werd voorzien van een knappe dubbele koplamp, en een uniek achtersteven met een LED achterlicht in V-vorm. Het dashboard is compleet maar niet bepaald sexy, hij beschikt over een ruime opbergruimte onder het zadel, genoeg voor twee helmen, kortom, het praktisch aspect kreeg voldoende aandacht. De “zwaardere” en grotere jongens onder ons hadden het wel moeilijk met de beperkte ruimte voor de benen onder het stuur, wat het sturen niet altijd even gemakkelijk maakte …

Weerpraatjes…

De weersvoorspeller hadden het nog maar eens bij het verkeerde eind, en we zitten nu al 300 km verder sinds we de snelweg afreden in Dinant. We mogen van droge en gevarieerde nationale en departementale wegen genieten. De Ténéré bevestigd zijn reiskarakter met een opmerkelijk comfort en aantrekkelijke baancapaciteiten. Dat doet ons meteen terugdenken aan de tijd waar de Trails als warme broodjes de deur uitvlogen. Met zijn grote wielen (21 vooraan) beshikt hij over een gezond en voorspelbaar rijgedrag dat ook sportief uit de hoek kan komen. Wel houden we ee, ritme aan dat we beter wat intomen om onze monocilinder wat uit te sparen. Daar komt ook nog eens bij dat de Franse wegen goed in het oog gehouden worden door de nationale marechaussee…

Vergelijkingen …

Na een korte aanpassingsperiode geraken we de automatische koppeling van de FJR snel gewoon. Het schakelen gat vlot met een eenvoudige druk op de knop met de wijsvinger. Bij het hevige bochtenwerk verliest de FJR wat van zijn verve, en voelt zwaar aan, vooral aan de voorkant, iets wat we bij onze vorige tests niet hadden opgemerkt. Ook bij het remmen krijgt het voorwiel het zwaar te verduren, maar gelukkig blijft er nog de gulle viercilinder over. De FJR Diversion is op zijn best als we de moeite doen om met de versnellingsbak te spelen om de kleine 600 hoog in de toeren te houden. De Tmax maakt nog maar eens duidelijk dat zijn concept een tot in de puntjes afgewerkt product is. Hij beschikt over een uitstekende wegligging, comfort en is opmerkelijk gemakkelijk hanteerbaar. De Majesty huppelt wat achterop, maar beschikt over de nodige prestaties om niet te ver achterop te geraken op de Tmax. Hij beschikt over een gezonde wegligging, maar de klassieke scooter technologie die gebruikt werd zet niet meteen aan tot een sportief rijgedrag. Een degelijke machine, maar geen racegeweld …

Low-rider attitude

We komen na deze memorabele rit allemaal goed aan op onze eindbestemming. De volgende morgen krijgen we het gezelschap van een Midnight Star XVS950A, die op een aanhangwagen tot in de Vogezen geraakte. Niemand zag het echt zitten om met dit model die lange weg af te leggen. Vandaag staat er een rustige dag op het programma met een rit door de schitterende landschappen van de naburige Alsace. Onze machines bevestigen hun karakter, en de XVS950, een low-rider met bijhorende en geslaagde details, doet het veel beter dan verwacht. Met zijn typische low-rider positie keken we niet meteen uit naar een sportieve uitstap tussen een pak sportievere modellen. Maar … de motor beschikt over een eerder sympathiek karakter, voller dan verwacht, en een uiterst gezonde wegligging dankzij een homogeen chassis. We kregen dus een Midnight Star aan het werk te zien waar hij niet echt voor gemaakt werd, in zowat elke bocht ging de piloot voluit en moesten de voetsteunen er steeds aan geloven.

Wat zal het zijn ?

Zoals verwacht gooide de zitpositie van de Midnight Star na een tijdje roet in het eten. De FJR, die wat zwaar aanvoelde op de bochtige wegen, blijkt niet meteen gemaakt te zijn voor dit soort parcours, maar als het moet, en er wat nerveuzer wordt met omgegaan, dan is hij in staat om voor het nodige rijplezier te zorgen. De Ténéré en de Tmax worden unaniem getipt als de twee vaste waarden van het gezelschap. Ze hebben beiden een eigen en aantrekkelijk karakter. Op de terugweg hebben de weersvoorspellers wraak genomen. 450 km snelweg in de gietende regen. Iedereen bleef de hele rit trouw aan dezelfde machine. Voor de FJR en Tmax rijders was de terugweg een plezier. De Ténéré heeft geen enkel probleem met de 130 km/u die we aanhouden, gevolgd door de Diversion en de Majesty. De FJR verbruikt zoals verwacht het meest met een gemiddelde van 6,79 liter, de Majesty verbruikte gemiddeld 4,83 liter, 5,69 voor de Ténéré, 5,73 voor de Tmax en 5,78 voor de Diversion.