20191030100808hybride.jpg

De ACEA heeft de verkoopcijfers van geëlektrificeerde auto’s (hybrides, plug-in hybrides, elektrische modellen[BT1]  en waterstofauto’s) en aardgasvoertuigen op de verschillende markten van de EU grondig geanalyseerd en een samenvattende tabel gepubliceerd (in zoverre cijfers beschikbaar waren). Op basis van deze studie zien we dat de verkoopcijfers van voertuigen met lage uitstoot overal in Europa toenemen, maar dat hun marktaandeel in Europa toch vrij marginaal blijft. Bovendien valt op dat hun marktpenetratie heel sterk verschilt per land. “Op de weg naar een mobiliteit met nuluitstoot moeten we erop letten dat geen enkel land of burger achter blijft,” zo benadrukt Eric-Mark Huitema, algemeen directeur van de ACEA. Vooral hybride wagens zijn bijzonder zeldzaam in Centraal- en Oost-Europa, zo stelt de ACEA in haar verslag. Voor wat elektrische auto’s betreft ziet de ACEA niet alleen een groot verschil tussen oost en west, maar ook tussen noord en zuid.

20191030100808marketshareapvs-bycountry-thumb728409c1tl.png

Met een marktaandeel van 2,4 procent voor elektrische auto’s en 2,8 procent voor hybride modellen zit België in het gemiddelde binnen de EU.

“Als we de extreem ambitieuze CO2-doelstellingen voor 2025 en 2030 willen halen die de EU heeft bepaald, moeten de verkoopcijfers van alle soorten alternatief aangedreven voertuigen snel toenemen in alle lidstaten”, zo besluit de ACEA.