Voor we naar de 6-Reeks en 8-Reeks kijken, leek het ons logisch om eerst de eerste grote zescilindercoupé van het Beierse merk onder de loep te nemen. Die werd geproduceerd van 1968 tot 1975. Het model bevatte al heel wat kwaliteiten van zijn afstammelingen, en bovendien is hij bijzonder betrouwbaar. Vandaag is hij populair bij verzamelaars, en gaat zijn prijs dus de hoogte in.
Welke prijs?
Met meer dan 30.000 geproduceerde exemplaren is het geen echt zeldzame coupé. Als je niet bang bent om de grens over te steken, zal je zien dat er zeker in Duitsland nog genoeg te vinden zijn. Enkele jaren geleden kostte hij ongeveer € 25.000, maar vandaag komt daar zowat € 10.000 bij! Een mooi exemplaar vind je voor ongeveer € 40.000, terwijl een versie met de minder krachtige 2.5 en zelfs met de drietrapsautomaat meestal minder kost. Een CSL-versie, ook bekend als “Batmobiel”, kost meer dan € 150.000.
Onderweg
Het is een BMW, en daar komt het beroemde rijplezier bij kijken: een melodieuze en krachtige zescilinder, een evenwichtig weggedrag (let op in de regen) en een degelijke versnellingsbak. De schakelwegen van de versnellingsbak kunnen verrassen, terwijl slechts vier versnellingen te weinig zijn voor op de snelweg. Het comfort staat op hoog niveau, terwijl de afwerking van velours en hout misschien niet naar ieders smaak is, maar de tand des tijds wel doorstaat.
Versies
Wegwijs geraken uit de verschillen tussen de 2.5 CS, 2800 CS, 3.0 CSi en CSL is niet altijd even eenvoudig. Het cijfer komt overeen met de cilinderinhoud (dat is niet meer het geval met de huidige modellen) en een “i” verwijst naar injectie in plaats van carburators. Het vermogen schommelt tussen 150 pk (2.5 CS) en 200 pk (3.0 CSi). De gewildste is ongetwijfeld de 3.0 CSi, maar alle versies zijn populair, waaronder de 2800 CS en zijn ruime 170 pk.
Betrouwbaarheid
We zeiden het al: hij is stevig. Mechanisch, alleszins. Onthoud wel dat de versies met injectie niet graag lang stilstaan en wat budget nodig hebben om ze weer goed te krijgen. Carburatoren zijn eenvoudiger, maar hebben ervaren handen nodig om ze af te stellen. Algemeen gezegd is het beste onderhoud voor deze wagen: gewoon ermee rijden! En schrik niet als de motor wat olie verbruikt. Kijk dus het oliepeil regelmatig na. Als er een groot gebrek is aan deze E9, dan is het wel zijn gevoeligheid voor roest. Op dat vlak doet deze mooie Duitser het niet beter dan de Britten en Fransen uit zijn tijd. Ook die rekening kan snel oplopen!
Onderhoud
Het onderhoud van deze BMW verloopt gelijkaardig aan dat van andere auto’s van eind jaren 60: een oliewissel elke 5.000 tot 8.000 km of elk jaar, oliewissel van het differentieel en de versnellingsbak elke vier jaar. Bougies moeten elke drie jaar vervangen worden, en de carburators moeten dan ook worden afgesteld. Niets onoverkomelijks dus, temeer omdat de motor naar goede BMW-gewoonte een distributieketting heeft in plaats van een distributieriem.
Onderdelen
Goed nieuws: BMW heeft nog steeds een onderdelencatalogus voor dit model. Slecht nieuws: de prijzen doen pijn aan je portefeuille. Enkele willekeurige voorbeelden: bijna € 1.000 voor een set schokdempers, € 2.000 voor een bumper, € 600 voor een radiator, € 300 voor een benzinepomp,… Gelukkig is het model betrouwbaar. De banden, met klassieke afmetingen, kosten gelukkig minder dan € 100 per stuk.
Besluit
De prijzen stijgen, en dat lijkt niet te stoppen. De BMW E9 blijft vandaag nog steeds wat hij gisteren ook was: een geweldige kilometervreter met zijdezachte motor en verzorgde afwerking. Een perfect voorbeeld van Duits classicisme, zonder de “plastic”-gewoontes van de nakomende generaties en met een stevige betrouwbaarheid. Waar wacht je dus nog op? Geld? Dat is bij ons ook het probleem…