Koude Oorlog, midden jaren 50. De geallieerden begonnen West-Duitsland stilaan terug te militariseren tegen de Sovjetdreiging. Het nieuwe Duitse leger lanceerde aanbestedingen voor materiaal, waaronder een kleine auto die snel moest zijn, licht en wendbaar, en tegelijk wat gewicht moest aankunnen. Het lastenboek beschreef eveneens dat hij geschikt moest zijn voor gebruik off-road, betrouwbaar moest zijn en makkelijk te onderhouden.
Drie constructeurs
Auto Union, Goliath en Porsche gingen in op de aanbesteding. Porsche liet zich voor de ontwikkeling van zijn model inspireren door de Volkswagen Kübelwagen en Schwimmwagen, die Ferdinand Porsche in de Tweede Wereldoorlog bedacht. De Porsche 597 “Jagdwagen” woog 870 kilogram en haalde een snelheid van 100 km/u.
Eerste Porsche-4x4
De Jagdwagen was tegelijk de eerste Porsche met vierwielaandrijving. Als hij zijn vier wielen aandreef, kon hij hellingen van 65% op en ook off-road uit de voeten. Onder de motorkap zat de luchtgekoelde viercilinder uit de Porsche 356, zij het in een licht gewijzigde versie van 50 pk.
Amfibie
De 597 Jagdwagen kon zich zelfs voortbewegen door water. Door zijn badkuipvormige ontwerp kon hij meren en rivieren oversteken. Daarom hadden de eerste prototypes geen deuren. Maar om deze 4x4 praktischer te maken, werden er later toch portieren toegevoegd.
Niet weerhouden
Maar Porsche had pech: de nieuwe “Bundeswehr” koos uiteindelijk niet voor de 597 Jagdwagen wegens een te hoge productieprijs. Het Duitse leger koos voor de “Munga” van concurrent Auto Union. Porsche probeerde het daarna nog bij particuliere klanten, maar ook daar oogstte de 597 Jagdwagen geen succes. In totaal werden er amper 71 exemplaren van deze kleine terreinwagen gebouwd, tussen 1955 en 1958, waarvan 49 voor de particuliere markt. Vandaag bestaan er volgens Porsche nog een vijftigtal exemplaren. Dat maakt er niet alleen een van de meest miskende Porsches van, maar ook een van de meest zeldzame.