20201005145756rover-cityrover004.jpg

Het is een van de pijnlijkste episodes in de geschiedenis van de Britten, die toch gehecht zijn aan hun nationale autobouwers. In 2005 werd de groep MG Rover failliet verklaard. Dat betekent dat de laatste onafhankelijke massaconstructeur van het VK kantelde, want Vauxhall, Jaguar en Land Rover waren al in buitenlandse handen, om nog maar te zwijgen over de prestigemerken Rolls-Royce, Bentley of Lotus, die ook niet meer puur Brits waren. Meer dan 6.000 werknemers kwamen op straat terecht en 18.000 andere die aan de slag waren bij onderaannemers zagen eveneens hun baan in gevaar komen.

20201005145756rover-cityrover003.jpg

Indische vlo als reddingsboei

In 2000 was MG Rover nog net van de hakbijl gered door zijn voormalige leiders, die het van BMW hadden overgenomen voor 10 symbolische pond, maar in de eerste vijf jaar van zijn onafhankelijkheid stapelde het kolossale schulden op. In zijn laatste jaarresultaten, gepubliceerd in oktober 2004, noteerde MG Rover dat 2003 was afgesloten met een verlies van 77 miljoen pond (111 miljoen euro), na in 2002 al 95 miljoen pond te hebben verbrand. Omdat het merk in 2003 niet meer het nodige geld had om de ontwikkeling van een nieuw model te betalen, richtte Rover zich tot het Indische Tata voor een instapmodel, basic en goedkoop, om de verkoopcijfers op te krikken en cash binnen te halen. De merkwaardige Tata Indica werd uitgekozen en op de markt gebracht als CityRover.

20201005145756rover-cityrover002.jpg

Vreselijke bouwkwaliteit

De CityRover werd eind 2003 voorgesteld maar kwam uiteindelijk pas in de winter van 2004 op de markt. Die vertraging was het gevolg van de dramatische bouwkwaliteit van de Indiër. Voor hij met Rover-logo op de markt kon komen, moest hij op meerdere vlakken worden verbeterd. Vooral de afwerking moest worden aangepakt, met kunststoffen van betere kwaliteit en een meer ernstige assemblage. De carrière van het karretje bleef echter heel kort: in november 2004 begon de CityRover van de band te lopen en in april 2005 werd de groep MG Rover failliet verklaard en was het al gedaan met de productie. Er zijn er slechts een paar duizend van gemaakt, die allemaal naar de plaatselijke markt zijn gegaan. Hoewel in oktober 2004 een versie met het stuur links was voorgesteld op het autosalon van Parijs, had Rover nooit de tijd om die in productie te nemen.

20201005145756rover-cityrover001.jpg