Met zijn kenmerkende en zeer persoonlijke lijnen moest de Cougar de Probe doen vergeten, die een mislukking was. Voor dit nieuwe model besloot Ford uit te gaan van een gezonde basis: alles werd aangescherpt en de praktische aspecten werden onder handen genomen, met name door middel van een achterklep. Onder de motorkap werden twee motoren aangeboden: een 131 pk sterke 2 liter viercilinder en een 170 pk sterke 2,5 liter grote V6. Liefhebbers van ontspannen rijden konden bij die laatste zelfs kiezen voor een automatische versnellingsbak met 4 versnellingen! De Amerikaanse markt krijgt een identiek model, dat verkocht wordt onder het merk Mercury.

Een té persoonlijke lijn?

Tijdens de eerste perstests liet de Cougar een zeer goede indruk na bij de journalisten. De afwerking valt dan misschien wat tegen, het rijgedrag voldoet wel aan de eisen en de prestaties zijn van een behoorlijk niveau. Het model slaat echter niet aan en de verkoop komt moeilijk op gang. Kan het zijn dat het ontwerp te persoonlijk is? Of had dit nichesegment zijn tijd gehad? In elk geval kan Ford het overduidelijke niet ontkennen: de Cougar is een mislukking, net als de Probe eerder. In 2002, na minder dan 4 jaar productie, wordt de stekker uit het project getrokken en komt er geen vervanger.

Vandaag

Zo'n 20 jaar na het einde van zijn commercialisering lijkt de Ford Cougar eindelijk uit het vagevuur te komen: een aantal verzamelaars en liefhebbers van youngtimers beginnen belangstelling te tonen. Verleid door zijn atypische lijn en zijn weggedrag hebben eigenaars af te rekenen met specifieke onderdelen die soms moeilijk te vinden zijn, vooral bij een aanrijding. Het goede nieuws is dat op technisch vlak de mechaniek betrouwbaar is. Voor ongeveer 3.000 euro moet je je gading kunnen vinden!


Op zoek naar een coupé?

Ben jij op zoek naar een Coupé? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste coupé-zoekertjes nu hier: