Het begon allemaal halverwege de jaren ’70. Chrysler, destijds eigenaar van Simca, besliste om zijn Europese gamma te bekronen met een gloednieuw model. De ontwikkeling ervan ging vlot, en terwijl de gekozen oplossingen klassiek waren was het merk van plan om de auto te verkopen aan een tarief dat een groot succes moest garanderen.

20210610122924tal1.jpg

Minder goede 604?

Helaas was de zomer van 1978 een bloedbad voor Chrysler Europe. Peugeot nam de Europese takken over en besliste om de ontwikkeling van deze grote berline verder te zetten. Om het model zo snel mogelijk op de markt te kunnen brengen werden veel technische oplossingen van Peugeot overgenomen. Onder de grote achterwielaandrijver zat dus een aangepast 505-platform en gekende motoren, zoals de V6 van de 604 en een viercilinder turbodiesel. Een Chrysler-benzineviercilinder van 115 pk maakte het gamma compleet. In 1980 kwam de grote berline op de markt onder een prestigieuze merknaam: Talbot.

20210610122926tal3.jpg

Identiteitscrisis

Voor de oorlog onderscheidde Talbot zich door zijn dure modellen, die sportief waren en een sterke reputatie genoten. De Tagora was maar een flauw doorslagje van die gloriedagen want hij werd vaak gezien als een minder geslaagde afgeleide van de Peugeot 604. De interne concurrentie van die laatste en de identiteitscrisis van het model (is het een Simca, een Chrysler, een Peugeot of een echte Talbot?) leidden tot zijn vroegtijdige falen. De tweede oliecrisis en interne stakingen nekten de berline drie jaar na zijn marktintroductie: in 1983 werd de Tagora uit productie genomen na iets meer dan 20.000 exemplaren.

20210610122927tal2.jpg

3 dingen die je moet weten voor je koopt:

  • De interessantste versie is de V6, maar die was maar goed voor 5 procent van de productie.
  • Er zijn nog nauwelijks exemplaren of wisselstukken te vinden.
  • Reken op zo’n 5.000 euro voor een mooi exemplaar.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: