François Piette

27 APR 2009

Gemballa Tornado GTS : Horror !?

Indrukwekkend is een term die zeker bij deze wagen past. Daar valt niet aan te twijfelen. Maar wat elegantie, finesse en evenwicht van lijnen betreft is het andere koek. Je mag zeggen dat de visuele schok rechtevenredig is met de cavalerie die onder de motorkap schuilt. De Porsche Cayenne Turbo die als basis dienst doet, heeft er alle voordeel bij om goed in elkaar geschroefd te zijn.

Wow

Als het jouw bedoeling is om de buurt verbaasd te doen opkijken, moet je niet verder meer zoeken. De Gemballa is het ideale wapen ! De Duitsers hebben er trouwens alles aan gedaan om de eco-aanhangers een hartaanval te bezorgen. Met zijn matte kleur, overgedimensioneerde 22-duimvelgen met 325/25 rubbers achteraan, extreem herwerkte bumpers, massa's luchtinlaten en de erg spectaculaire uitlaten laat de Gemballa geen enkele ziel onberoerd.

Buitenmaats

In het interieur zijn de aanpassingen even spectaculair. Leder en Alcantara worden kwistig rondgestrooid en liften de kuipstoelen en het interieur naar een hoger niveau. Bovendien wordt de centrale console net als die van de Carrera GT uitgevoerd.

Vooruit !

Gemballa heeft het gewicht van de Porsche Cayenne Turbo met 250 kg naar beneden gehaald. De motor kreeg een serieuze vitaminekuur en braakt nu 750 pk en 1050 Nm uit. Een driftige trap op het gaspedaal zorgt ervoor dat na 4,3 seconden de naald van de snelheidsmeter al voorbij de 100 km/u aanduiding flitst, terwijl de topsnelheid boven de 300 km/u ligt. Voor een auto met dergelijke afmetingen zijn dit prestaties die mogen gezien worden. Wat verbruik en uitstoot betreft houdt Gemballa de lippen dicht.

Controle

Gemballa levert uiteraard geen half werk af en nam ook het onderstel onder handen. De koets komt 70 mm lager te liggen terwijl de adaptieve ophanging een aangepast beheer meekrijgt. Om een dergelijke kanonbal tijdig een halt te kunnen toeroepen worden de standaard schijven door exemplaren van 420 mm vooraan vervangen, waarbij rembeugels met 6 zuigers voor de nodige remkracht zorgen. Achteraan worden schijven van 380 mm door vier zuigers vertraagd.

Exclusief …

Slechts 50 exemplaren zullen het levenslicht zien en die mogen voor 400.000 € naar een nieuwe garage verhuizen…
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie