20191115155349a2.jpg

In 1996 stelt Alfa Romeo op het autosalon van Parijs de Nuvola voor. De naam verwijst enerzijds naar de beroemde vooroorlogse racer Tazio Nuvolari en anderzijds naar… de wolken. “Nuvola” is namelijk Italiaans voor “wolk” en moet verwijzen naar de architectuur van de auto.

20191115155348a1.jpg

Over de architectuur gesproken: het chassis bestaat uit een zelfdragende buizenstructuur die het kunststof koetswerk ondersteunt. Het idee is zo diverse koetswerkversies te kunnen aanbieden op één technische basis. Alfa wou destijds een cabriolet en zelfs een shooting brake van de auto afleiden. Het zou zelfs mogelijk zijn om een naakt chassis te leveren bij de verdeler, waardoor de klant er een koetswerk naar zijn wensen op zou kunnen draperen. Een beetje een terugkeer naar de methodes van voor de oorlog.

20191115155350a3.jpg

En als we het dan toch over de techniek hebben: Alfa had zijn beste materiaal uit de rekken getrokken. De beroemde Busso-V6 van 2,5 liter ontwikkelde dankzij drukvoeding 300 pk. Dat vermogen ging via een manuele zesversnellingsbak naar de vier wielen. Zo was de Nuvola goed voor een top van 280 km/u en een sprint naar 100 km/u in ongeveer 6 seconden. Helaas schopte hij het nooit tot serieproductie…

20191115155350a4.jpg