François Piette

24 OKT 2011

Genty Akylone: Franse sportwagen

Is de Bugatti Veyron niet Frans genoeg voor jou? Sommigen zullen er wellicht maar een vaag vermomd Duits product in zien. Hoe het ook zij, enkele ingenieurs uit Auvergne staken de koppen bij elkaar om een auto te bedenken die qua prestaties kan rivaliseren met de Duitse diva.

1.000 volbloeden

De inspiratiebronnen van het design spreken voor zich: McLaren tot aan de gordellijn en de huidige Koenigseggs voor het dak. Onderhuids gebruikt Genty koolstofvezel en aluminium, wat een leeggewicht van 1.100 kg garandeert. Een pluimgewicht voor de motor: een 4.8 V8, gevoed door een paar turbo's, die 1.000 pk bij 8.000 tr/min levert. Het koppel is sterk genoeg voor de tractor van mijn buurman: 1.200 Nm. Die furie wordt losgelaten op de achterwielen via een sequentiële zevenversnellingsbak en een differentieel met beperkte slip.

De prestaties zijn van een belachelijk hoog niveau: 350 km/u, 2,7 seconden van 0 tot 100 km/u, 7,2 seconden om 200 kmu te halen en 14 seconden om de grens van 300 km/u te overschrijden. De kilometer vanuit stilstand duurt amper 16,6 seconden. Terwijl de verkeersdrukte nog altijd toeneemt, zeker in Frankrijk, zou deze bolide menig ayatollah kunnen choqueren.

15, niet meer

We hebben al ambitieuzere productiecijfers gezien. Genty verwacht een verkoop van 15 exemplaren. De prijs is nog niet bekend, maar bevindt zich wellicht op hetzelfde buitenaardse niveau als die van de Bugatti Veyron. Een doeltreffende auto voor wie graag paradeert in Monaco. De productie gebeurt in de hoofdzetel van het bedrijf in Auvergne. Het bedrijf, dat gesteund wordt door oliebedrijf Gulf en horlogemaker B.R.M., wil het ronderecord voor een seriewagen breken op de Nürburgring.

Hopelijk geraakt de auto verder dan het stadium van prototype.

Advertentie
Advertentie
Advertentie