Het gaat relatief goed met Lexus. Hoewel de luxedochter van Toyota een nichespeler blijft, zijn de groeiverwachtingen groot: van 43.000 auto’s in Europa vorig jaar wil het merk over drie jaar naar 100.000 auto’s groeien. Dat is pittig, dus moet er worden geïnvesteerd in een breder gamma. Nog dit jaar komen er daarom de grote berline ES en de mini-SUV UX (afgeleid van de Toyota C-HR) bij als volledig nieuwe modellen.

Maar blijkbaar nog veel dringender voor de groei was de toevoeging van een zevenzitsafgeleide van de grote SUV RX. Lexus geeft zelf toe dat het zich heeft moeten reppen om deze variant op tijd klaar te stomen. En dat laat zich op een paar details voelen…

5 meter

De RX 450h L (zo heet hij voluit, waarbij de ‘L’ uiteraard wijst op de verlenging) is liefst 11 centimeter langer dan een ‘gewone’ RX en piekt zo bij exact 5 meter. Dat is flink meer dan rivalen als de BMW X5, Mercedes GLE of Porsche Cayenne, die eerder het formaat van de ‘korte’ RX hebben, en vergelijkbaar met kolossen zoals de Audi Q7 of Bentley Bentayga.

We moeten het designers van Lexus nageven: terwijl die twee laatste heel duidelijk als dikke en grote auto’s zijn getekend, oogt de Lexus niet zo immens als hij is. Al valt hij met zijn drukke stijl wel op en zal hij niet bij iedereen in de smaak vallen. Daar is ook niets mis mee: wij zijn hier bij Vroom voorstanders van diversiteit op de weg.

De Lexus-designers hebben het nochtans niet gemakkelijk gehad. Daar waar een verlengde versie van een bestaande auto vaak wordt verkregen door de wielbasis op te rekken, wat je visueel nog relatief gemakkelijk kan maskeren, kozen de Japanners ervoor om de 11 extra centimeters allemaal achterop de auto te hangen.

De SsangYong Tivoli XLV bewijst dat zulke operatie de proporties danig in de war kan sturen. Maar door een paar designtrucjes (met die zwarte, spits toelopende maquillage op de derde zijruitjes) en door het dak wat langer te laten doorlopen en te laten uitmonden in een meer verticale kofferklep, valt het dus allemaal wel mee.

De reden voor die verlengingstechniek is puur tijdswinst: om de wielbasis uit te rekken, moet de hele structuur van de auto onder handen worden genomen. Dat is veel complexer dan achterop een ‘rugzakje’ te hangen. Maar het heeft ook nadelen: zo is het moeilijker om binnenruimte te winnen als de wielbasis niet groeit, aangezien de wielassen veel plaats vreten.

Noodzitjes

In het interieur heeft Lexus desondanks zijn best gedaan om veel ruimte te vinden voor alle zeven inzittenden. Zoals we al zeiden, loopt het dak minder steil af. Zelfs de achterruitenwisser, die in de gewone RX bovenaan de achterruit zit (verscholen onder de spoiler), is naar beneden verhuisd. Door de hele mechaniek uit het plafond te verwijderen, konden daar kostbare centimeters worden gewonnen. En het moet gezegd: zelfs op de derde zitrij komen ook gemiddelde grote mensen niet met hun hoofd tegen het plafond.

De twee extra zitjes in de koffer laten zich standaard volledig elektrisch op- of neerklappen. Daar moet je echter wel wat geduld voor hebben, want het hele maneuver duurt lang, zeer lang. En als je bovendien bent vergeten om eerst de middelste rij (manueel) naar voren te schuiven (wat in de standaard RX niet kan), dan blokkeert alles met een luide waarschuwingstoon en moet je dat alsnog gaan doen.

Anderzijds: als je de achterste rij echt wil gebruiken, dan heb je ook geen andere keuze dan de middelste te verzetten, want als die helemaal naar achteren is geschoven, is de beenruimte op de laatste rij… nul centimeter. De achterbank kan maximaal 15 centimeter naar voren, dus je kan zelf uitrekenen hoeveel beenruimte er maximaal beschikbaar komt: onvoldoende voor (jong)volwassenen. Bovendien slinkt de ruimte op de middelste rij ook drastisch als er dan toch kinderen achterin meerijden, zodat iedereen even ongelukkig is. Democratisch is het wel, natuurlijk…

Enfin, je begrijpt dat deze RX L in de eerste plaats een vijfzitter met een grotere koffer is (652 in plaats van 539 liter) en dat de twee extra zitjes er vooral zijn voor korte ritten en bij gebrek aan alternatieven.

Hybride ervaring

Dat neemt niet weg dat de RX 450h ook als ‘L’ een prettige SUV blijft met een zeer eigen kijk op rijdynamiek. In vergelijking met (vaak 50 procent duurdere) Duitse power-plug-inhybrides rijdt deze niet-oplaadbare hybride veel gezapiger. Hij hangt niet agressief aan het gas en zet je niet aan tot snel accelereren door je een elektrische trap in de rug te geven bij het wegrijden. En daar is niets mis mee, zeker niet op onze dichtgeslibde Europese wegen, waar we toch vooral moeten aanschuiven.

En in vergelijking met al die plug-in hybrides heeft de 450h in België nog een enorm voordeel: door de fiscale hervorming van het bedrijfswagenstelsel (aftrekbaarheid en VAA) voor plug-inhybrides, die ingaat vanaf 2019 voor alle auto’s die na 31 december 2017 zijn gekocht, worden veel van zijn rivalen plots ernstig gehandicapt.

Hun (onrealistisch) lage CO2-uitstoot wordt met een factor 2,5 vermenigvuldigd tot 150 à 200 g/km. Daar heeft deze stekkervrije RX geen last van, zodat hij mooi zijn gehomologeerde uitstoot van 136 g/km mag behouden. En dat is voor veel van zijn kopers – die toch zelden of nooit particulieren zijn – een overtuigend argument.

Verdict

Als je echt vaak een zevenzitter nodig hebt, kijk je beter elders. De twee extra zitjes van de Lexus RX 450h L zijn noodstoeltjes voor bij situaties zonder alternatieven. Maar wie de extra kofferruimte en verschuifbare achterbank kan gebruiken en occasioneel wat speelvriendjes van de (jonge) kinderen moet vervoeren, vindt hier een fiscaal zeer interessante en comfortabele auto voor een extreem concurrentiële prijs…