Dat de Touareg zijn fundamenten deelt met premiumgerief als de Porsche Cayenne en Audi Q7 is niet nieuw. Dat deed het oermodel uit 2002 immers ook al. Maar nu krijgt Volkswagens grootste SUV het juiste hout om zijn pijlen op de premiumklant te richten. Het MLBevo-platform zorgt immers voor chassismagie als actieve antirolstangen (gestuurd door een afzonderlijk 48 volt-circuit) en vierwielsturing. Daarmee is deze nieuwe Volkswagen Touareg technisch zelfs verwant aan heel wat exclusievere paradepaardjes uit de Volkswagen-stal, zoals de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus.
Familiebanden
Maar het MLB-platform doet nog meer: de Volkswagen wint meer dan 100 kilogram aan gewicht en bijna 8 centimeter aan lengte. Toch is hij met 4,88 meter korter dan de nauw verwante Porsche en Audi: de Touareg is 4 centimeter korter dan de Cayenne (4,92 meter) en zelfs 17 centimeter korter dan de kolossale Q7 (5,05 meter). Visueel ziet hij er forser uit dan zijn voorganger. De familiebanden met de twee andere Duitsers komen in het lijnenspel tot uiting, maar vooral het dominante, brede radiatorrooster dat overloopt in de lichtblokken (zie ook de Arteon) moet zijn Volkswagen-identiteit bevestigen.
Qua kofferruimte worden de kaarten anders geschud: in de Touareg geraak je 810 liter aan bagage kwijt (maar liefst 113 liter meer dan in zijn voorganger), terwijl dat er in de Cayenne maar 770 liter zijn. De Q7 domineert opnieuw, met 890 liter. Het verbaast uiteraard niet dat de Volkswagen-SUV zijn achterbank over 16 centimeter laat verschuiven en dat de rugleuning van die achterbank verstelbaar is.
Innovision
Toch zijn de beste plaatsen in de nieuwe Touareg vooraan: daar springt niet alleen de hoogwaardige afwerking (die maar op enkele gevoels- en feedbackdetails moet onderdoen voor Audi) het best in het oog, maar kan je immers volop experimenteren met de imposante Innovision-cockpit. In feite twee grote digitale displays, die optisch worden versmolten tot één geheel. Premiuminspiratie die VW bij Mercedes vond dus, al haalt het rechter scherm in de Touareg bijna een Tesla-tabletformaat. Dat scherm is een 15 duim groot touchscreen, en bedient comfortitems zoals de klimaatregeling en massagezetels (een primeur op de Touareg), rijhulp en het infotainmentsysteem. Het linker scherm is het instrumentenpaneel en is 12 duim groot.
De hele handel is personaliseerbaar met zeven gebruiksprofielen, en zou volgens Volkswagen maar twintig minuten vergen om te doorgronden. Geraak je toch ergens verstrikt in een submenu, dan is er een grote “home”-knop om terug te keren naar het basisscherm. Wij vinden het systeem nogal erg aanwezig op het dashboard en zien klimaatregelingsfuncties liever blindelings toegankelijk, maar geven wel toe dat de bediening snel vertrouwd aanvoelt.
Motoraanbod
Onder de motorkap beperkt de Touareg zich bij zijn debuut tot de 3.0 V6 TDI, die 286 pk en 600 Nm sterk is. Binnenkort komt daar nog een versie van 231 pk en 500 Nm bij. Ook gepland: een V6 TSI van 340 pk en 450 Nm en een V8 TDI van 421 pk en maar liefst 900 Nm. China begint met een 367 pk sterke plug-inhybride, die in een niet nader genoemde toekomst naar het Oude Continent komt.
Voorlopig houdt Volkswagen het nog bescheiden dus. Nu ja: een 2 ton zware kolos die in 6,1 seconden naar 100 km/u sprint en doorgaat tot 238 km/u is niet bepaald bescheiden. Maar de V6 gedraagt zich zo wel: hij valt op doordat hij niet opvalt. Zijn fluweelzachte en soepele werking krijgt dus pluspunten. VW’s 4Motion-vierwielaandrijving en een klassieke achttrapsautomaat zetten het vermogen aan de grond, en doen dat probleemloos.
Op de weg
Toch laten de twee ton zich in de bochten voelen: ondanks de optionele actieve antirolstangen en vierwielsturing van ons testmodel gaat de Touareg minder soeverein met zijn kilo’s om dan de Cayenne. Niet dat de Volkswagen-SUV sportieve ambities heeft: de Duitsers zeggen vooral op comfort te mikken. Daarvoor staat er ook nog luchtvering in de optielijst, die voor onberispelijk rijcomfort zorgt.
Als je dan toch in de optielijst grasduint, loont het eigenlijk de moeite om naar de rijhulp te kijken: Volkswagen biedt namelijk een erg omvangrijk pakket aan, gaande van fileassistentie over nachtzicht tot een manoeuvreerhulp voor aanhangwagens (de Touareg kan trouwens tot 3,5 ton slepen), waardoor het comfortabel en ontspannen chaufferen is.
Op snelwegen en in files rijdt de Touareg bijvoorbeeld deels autonoom – er is zelfs rijstrookassistentie die de tijdelijke wegmarkeringen van wegenwerken herkent – maar zelfs buiten snelwegen reageert de SUV proactief op verkeersborden en navigatie-instructies. Alleen de rijstrookassistentie presteert op B-wegen af en toe minder. De Volkswagen past zijn snelheid automatisch perfect aan wanneer je een zijstraat in moet, zonder dat je zelf hoeft te remmen of gas te geven. Dat doet een Mercedes S-Klasse ook, maar wij zouden het geweldig vinden als Volkswagen deze technologie uitbreidt naar “betaalbare” modellen, zoals de nieuwe Golf.
Prijzen
Over “betaalbaar” gesproken: Volkswagen vraagt 66.000,01 (jawel) euro voor zijn Touareg. Dat is de basisversie, die weliswaar al beschikt over led-koplampen en een navigatiesysteem. Maar Volkswagen ziet je liever uitwijken naar de Elegance, Atmosphere of R-Line, die respectievelijk een ontspannen, technologische en sportieve sfeer willen oproepen.
De Elegance en Atmosphere kosten 81.735,02 euro, de R-Line 83.885,01 euro. Heel wat meer, maar de Belgische importeur koppelt daar ook een Business-pack aan, met onder meer elektrisch verstelbare lederen zetels, de Innovision-cockpit, een panoramisch dak, parkeerhulp en een elektrische kofferklep. Een kwestie van prioriteiten afwegen dus. De V6 TDI verbruikt op papier tot slot 6,9 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 182 g/km.
Besluit
De Touareg is sinds 2002 het SUV-vlaggenschip van Volkswagen. Generatie drie zet zijn premiumkarakter nog meer in de verf: de nieuwe Touareg is een geraffineerde, comfortabele en hoogtechnologische SUV. Een met een stevig prijskaartje weliswaar, waardoor hij zich in de goed uitgeruste versies niet alleen qua prestige maar ook qua prijs op hetzelfde niveau tilt als zijn stalgenoten, de Q7 en de Cayenne.