GM Europe heeft gisteren bekend gemaakt wie in de toekomst de nieuwe generaties van de compacte auto’s zullen bouwen, en dat zijn Ellesmere Port in het Verenigd Koningrijk, Bochum in Duitsland, Trollhättan in Zweden en Gliwice in Polen. Daar waar het schoentje knelt is dat na 2010 in Antwerpen geen compacte wagens meer zullen gebouwd worden. Toch is er geen sprake van een sluiting van de fabriek, maar dan zullen er wel enkele wijzigingen doorgevoerd moeten worden. De inkrimping van het personeel, 1.400 banen, is het gevolg van de daling in de verkoop van het huidige product. Een zware klap voor de fabriek in Antwerpen, dat momenteel 4.500 personen tewerk stelt en instaat voor de assemblage van de driedeurs, vijfdeurs, break en cabrio van het huidige Astra model. Over de toekomst en eventuele alternatieven voor Antwerpen is nog geen beslissing genomen. GM hoopt er op om 750.000 compacte auto’s te bouwen voor Europa, dat is een belangrijke stijging tegenover de 535.000 die in 2006 gebouwd werden. Een hele uitdaging dus voor GM om de fabrieken van Gliwice, Bochum, Ellesmere Port en Trollhättan klaar te krijgen voor de bouw van de nieuwe generatie, in minder tijd en met 30% extra productiviteit. GM stelt momenteel 4.900 personen tewerk in Bochum, 2.200 in Ellesmere Port, 2.150 in Trollhättan en 2.800 in Gliwice.