GM “AUTOnomy” is eerste auto ter wereld opgebouwd rond brandstofcel
Team van Opel integreert brandstofcelaandrijfsysteem en drive-by-wire-systemen
General Motors onthulde deze week op het Autosalon van Detroit de AUTOnomy, de eerste conceptauto ter wereld die opgebouwd is rond een aandrijfsysteem op basis van brandstofcellen en die de beperkingen van de traditionele autoarchitectuur van zich afgeschud heeft. Tot nu toe integreerde men brandstofcelsystemen in productieauto’s. De AUTOnomy is de eerste auto die helemaal, van meet af aan, rond die technologie opgebouwd werd. Het is ook de eerste auto die brandstofcellen combineert met de drive-by-wire-techniek, waarbij de stuurinrichting, de remmen en andere autosystemen elektronisch bestuurd worden in plaats van mechanisch. “Dit revolutionaire ontwerp zou wel eens een verregaande impact kunnen hebben op de manier waarop auto’s gebouwd, gedistribueerd en verkocht worden,” zei Carl-Peter Forster, Voorzitter en Afgevaardigd Bestuurder van Adam Opel AG.
Alle essentiële systemen van de AUTOnomy, met inbegrip van de brandstofcellengroep en het waterstofopslagsysteem, zijn netjes in een nieuw type van chassis verpakt. Dit universele “skateboard-chassis” vereenvoudigt de productie en het onderhoud en maakt het mogelijk om in erg korte ontwikkelingscycli een grote verscheidenheid aan auto’s te bouwen.
Het belangrijkste element in het elektrische systeem van de AUTOnomy is het aansluitpunt of de zogenaamde “docking port” in het midden van het skateboard-chassis. Dat aansluitpunt vormt een snelle en betrouwbare manier om alle koetswerksystemen – regelsystemen, elektriciteitsvoorziening en verwarming – op het rijdende chassis aan te sluiten. Op die manier kan het koetswerk licht en eenvoudig gehouden worden. Omdat alle aandrijf- en regelsystemen in het zes inch dikke chassis ingebouwd zijn, is het koetswerk niet aan de traditionele ontwerpbeperkingen onderhevig. Het is niet meer nodig om het design af te stemmen op uitlaat, stuurinrichting en remsystemen. De bestuurder hoeft niet op de traditionele plaats links te zitten, maar kan ook in het midden van het voertuig geplaatst worden of dichter bij de voorbumper of meer naar achteren. Gedaan met de beperkingen van de conventionele configuraties en dat maakt de weg vrij voor de ontwikkeling van koetswerken op maat die gemakkelijk omgewisseld kunnen worden. Klanten zouden zelfs verschillende koetswerken kunnen huren die ze dan afhankelijk van hun behoeften omwisselen.
TECHNISCHE GEGEVENS
GM AUTOnomy conceptauto
> Hoogte : 1.247,1 mm
> Lengte : 4.465,3 mm
> Breedte : 1.879,6 mm
> Wielbasis : 3.098,8 mm
> Spoorbreedte voor : 1.651,0 mm
> Spoorbreedte achter : 1.727,2 mm
> Krachtbron : Brandstofce
> Drive-by-Wire (X-drive) : Leverancier : SKF, Göteborg, Zweden