General Motors Corporation en Suzuki Motor Corporation hebben vandaag een samenwerkingsakkoord aangekondigd voor de ontwikkeling van wagens met brandstofcellen. Ook andere partners van de GM-alliantie overwegen gelijkaardige overeenkomsten om een groter onderzoeksbudget te verkrijgen. De overeenkomst zal zich vooral concentreren op de ontwikkeling van kleine wagens met brandstofcellen en maakt als dusdanig deel uit van een samenwerking op lange termijn voor de ontwikkeling van toekomstige producten. GM is een marktleider geworden op het vlak van uiterst geavanceerde brandstofcellen voor waterstof dankzij eigen ‘know-how’ en een nauwe samenwerking met exclusieve partners. Bovendien hebben we al een enorme vooruitgang geboekt op vlak van de integratie van deze systemen in wagens,” zei Byron McCormick, directeur van het Global Alternative Propulsion Center (GAPC) van GM. "Wij kijken er naar uit deze expertise met onze vertrouwde partner Suzuki te delen om zo wereldwijd succesvolle wagens op waterstof te produceren.” Hiroshi Tsuda, Executive Director bij Suzuki voegde er het volgende aan toe: “De onderzoeks- en ontwikkelingskosten van brandstofcellen zijn praktisch onbetaalbaar, waardoor geen enkele constructeur deze technologie op eigen houtje kan realiseren. Dit geldt zeker voor een onderneming van onze grootte.” “GM is duidelijk de marktleider op vlak van onderzoek naar brandstofcellen, heeft de krachtigste stack en staat het verst in de ontwikkeling van brandstofprocessors. Hierdoor is GM een uiterst aantrekkelijke partner. Door samen te werken en onze middelen en de ontwikkelingskosten te delen, kunnen we de brandstofcellen sneller aan miljoenen consumenten aanbieden.” Sinds het begin van het partnerschap in 1981 hebben GM en Suzuki samengewerkt voor de ontwikkeling van nieuwe producten zoals de Opel Agila, de Chevrolet Tracker en de Chevrolet Triax concept car. De samenwerking zal ook volgende week bij de aanvang van het Autosalon van Tokio duidelijk blijken. GM en Suzuki zullen er namelijk de Chevrolet Cruze presenteren, een stadswagentje dat speciaal voor de markt Azië-Pacific werd ontwikkeld. Bovendien stelt GM een uiterst geavanceerd model van het nieuwe prototype, de HydroGen3 brandstofcelwagen, voor op basis van de succesvolle Opel Zafira compacte monovolume. Suzuki pakt dan weer uit met een elektrische autolader en een stationaire brandstofceleenheid die werd ontwikkeld door GM. General Motors (NYSE:GM) is de grootste autoconstructeur ter wereld en ontwerpt, bouwt en commercialiseert wereldwijd auto’s en vrachtwagens. In 2000 realiseerde GM een winst van $4,5 miljard op een totale omzet van $184,6 miljard. GM stelt over de hele wereld ongeveer 386.000 mensen te werk. Suzuki Motor Corporation ontwerpt, bouwt en commercialiseert wereldwijd auto’s, motorfietsen en andere producten. Voor het fiscale jaar 2000 haalde Suzuki een geconsolideerde netto omzet van meer dan 1.600 miljard yen. Suzuki stelt in Japan 14.460 mensen te werk.