Het is geen geheim dat General Motors het nog eens wil proberen op de Europese markt. De groep liet het Oude Continent enkele jaren geleden voor wat het was omdat het niet over de juiste producten beschikte – middelmatige Koreaanse modellen met Chevrolet-logo of te exuberante Amerikaanse auto’s – en omdat het Opel niet winstgevend kreeg. Met het schrappen van Chevrolet in Europa en de verkoop van Opel aan PSA (nu Stellantis) in 2017 verdween de groep dus grotendeels van het Europese toneel (er werden nog beperkte aantallen van de Corvette en Cadillacs ingevoerd).
Elektrisch en autonoom
Maar met de nieuwe elektrificatiestrategie denkt GM dat het opnieuw relevant kan zijn in onze contreien. Volgens de groep schakelen Europese consumenten sneller over op elektromobiliteit dan eender waar ter wereld, en kan het op dat vlak een lifestyle-alternatief bieden voor de gevestigde waarden. Denk aan elektrische Chevrolet-modellen de Cadillac Celestiq en misschien zelfs een elektrische Hummer (als die niet te zwaar is) of Corvette. Op die manier kan het ook zijn investering van 35 miljard dollar in elektrificatie en autonoom rijden beter laten renderen door een grotere potentiële markt aan te spreken.
Om die Europese markt aan te spreken, heeft de groep nu een nieuw hoofd voor zijn Europese operaties aangesteld, Jaclyn McQuaid. Zij vervangt Mahmoud Samara die in november 2021 de eerste stappen zette voor de herintroductie, met onder andere een Europees designcentrum in het Verenigd Koninkrijk en een IT-afdeling in Ierland. McQuaid is al 22 jaar actief bij GM en was daarbij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en lancering van een aantal voertuigen. Nu is het dus enkel nog wachten op de concrete uitwerking van GM’s Europese plannen met voertuigen en mobiliteitsdiensten.