François Piette

13 OKT 2010

Grandioos slot van de BTCS anno 2010 !

 Frédéric Bouvy heeft op gepaste wijze zijn derde opeenvolgende titel behaald: in de eerste race stelde hij de titel veilig, om vervolgens in de tweede race voor vuurwerk te zorgen. Zo sloot hij in schoonheid een indrukwekkend seizoen af met de Renault Mégane van Delahaye Racing. Alle leden van het team hebben trouwens heel wat verdiensten in het behalen van de titel. De laatste titelrivalen, Vincent Radermecker en Eric van de Poele in de Volvo S60, boden heel wat weerwerk. Nadat ze ’s ochtends de eerste manche wonnen eindigde het duo tweede in de laatste race. Deze slotmeeting was absoluut de moeite waard en het leverde prachtige kampioenen op. Die opmerking geldt natuurlijk voor alle laureaten in de verschillende klassen.

Frédéric Bouvy reed dit weekend alleen in de Renault Mégane, want Christian Kelders was in Corsica gebleven, waar hij de Tour de Corse Historique reed. In de eerste race en een uur lange race stond hij voor een grote uitdaging en zoals beloofd ging hij er vol tegenaan. Na de eerste ronde reed de rode Renault op de 6de plaats, terwijl vooraan de Volvo van Vincent Radermecker aan de leiding reed, terwijl die als een schaduw gevolgd werd door de KIA van Koen Wauters.

Het duo kwam redelijk vroeg binnen waardoor Edouard Mondron, heel overtuigend in de tweede BMW M3, even de leiding nam in zijn eerste race in een S1. Na de pitstop van de jonge piloot uit Namen viel de race in zijn plooi. De tweede helft van de race beloofde echter vuurwerk, want het verschil tussen Eric van de Poele en Koen Wauters bleef klein. Helaas werd de KIA-piloot eens te meer getroffen door pech en moest hij met een losgekomen wielmoer naar de pits.

De strijd was beslist en de Volvo S60 reed naar zijn vierde zege. De piloot zorgde bij het team voor een dosis extra adrenaline toen hij vrijwillig vertraagde in de laatste kilometers. « Hij wilde ongetwijfeld een grapje met ons uithalen, » vertelde men bij het team van Volvo.

Na een erg regelmatige en... snelle race, eindigde Frédéric Bouvy op de 2de plaats. Daardoor behaalde hij voldoende punten om de titel veilig te stellen: : « Ik heb geen enkel risico genomen. Ik reed rustig en ik hield de andere piloten op de piste goed in het oog en haalde hen pas in wanneer ik absoluut zeker was van mijn zaak. Afspraak in de tweede manche. Dan ga ik gas geven! Ik wil toch zeggen dat van de drie titels deze voor mij de grootste waarde heeft, want de concurrentie was dit jaar erg sterk. Ik wil deze titel ook delen met het team. Door hun professionaliteit kwamen we nooit in de problemen. »

De 3de plaats ging naar Ruben Maes die een indrukwekkende inhaalrace reed. Hij eindigde voor Armand Fumal die met plezier terug achter het stuur van de M3 Silhouet kroop en Michel Pulinx. Die was erg opgetogen over zijn ervaring aan het stuur van de GC10, samen met zijn zoon Damien. Daarna volgde Jean-Jacques Smits, winnaar in T3 met de VW Scirocco, voor Dick Freebird met zijn BMW 320d. Zij werden in het klassement gescheiden door Pascal Nelissen Grade, de winnaar in S2. In T2 scoorden de Honda’s van Surinx Racing de dubbel, terwijl topfavoriet Stephan Polderman moest opgeven.

Freebird-Verdonck en Polderman kampioen

Voor een talrijk opgekomen publiek sloot de laatste race van de BTCS 2010 sloot de prachtige meeting af. De Brit Tom Ferrier nam met zijn KIA, die opnieuw het potentieel van tijdens de trainingen toonde, de leiding. Ruben Maes, die een elektrisch probleem had tijdens de formatieronde, moest na het peloton van start gaan. Hij rukte meteen sterk op tussen de deelnemers in de kleinere klassen.

Na de traditionele pitstops waren alle ogen gericht op het schitterend duel tussen Frédéric Bouvy die de leiding had genomen en Vincent Radermecker, die na de pitstop in het spoor van de leider terug op de baan kwam. Helaas was dat buiten de mechaniek gerekend: « Ik maakte me ook op voor een mooi duel, maar dan speelden de remmen me parten. Ze reageerden heel wispelturig en ik ging vier keer rechtdoor in de haarspeld. In die omstandigheden kon ik Frédéric natuurlijk niet meer bedreigen. »

De kersverse kampioen liet de kans niet liggen om de Mégane en Delahaye Racing een vierde overwinning aan te bieden. Hij won voor de vice-kampioenen en voor Jérôme Thiry, auteur van een knappe race met de nieuwe Jaguar XF Silhouet. Die moest in de eerste race het strijdperk verlaten door een kapot vliegwiel.

In de klasses was het laatste woord in T3 aan Dick Freebird en Nico Verdonck nadat rivalen Ronnie Latinne en Jean-Jacques Smits in een aanrijding betrokken waren. In S2 behaalden Michael Damoisdeaux en Pascal Nelissen Grade de dubbel, maar de titel ging naar Laurent Richard en Alexandre Viron. Stephan Polderman pakte alsnog de titel in T2, terwijl de piloten van Surinx Racing het seizoen op een geweldige wijze beëindigden.

Race 1 : 1. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette), 37 ronden in 1h01’27’’382 ; 2. Bouvy (Renault Mégane) op 22’’411 ; 3. Maes-Stoeltie (BMW M3 Silhouet) op 23’’180 ; 4. Fumal-Mondron (BMW M3 Silhouette) op 27’’800 ; 5. Pulinx-Pulinx (GC10) op 2 ronden ; 6. Latinne-Smits (VW Scirocco), 1ste in T3 ; 7. Damoiseaux-Nelissen Grade (Touring Cup), 1ste in S2 ; 8. Freebird-Verdonck (BMW 320d) ; 9. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d) ; 10. Vandenabeele-Denis (Touring Cup)… 18. Daerden-Van Kelst (Honda Civic) op 3 ronden, 1ste in T2… 26. Naniot-De Ridder (Toyota Yaris) op 7 ronden, 1ste in T1 ; etc.
Snelste ronde : Radermecker (Volvo S60 Silhouette) in 1.36.029

Race 2 : 1. Bouvy (Renault), 37 ronden in 1h01’17’’580 ; 2. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) op 26’’847 ; 3. Thiry (Jaguar XF Silhouette) op 31’’762 ; 4. Wauters (KIA ProCeed Silhouette) op 49’’173 ; 5. Fumal-Mondron (BMW M3 Silhouette) op 50’’603 ; 6. Maes-Stoeltie (BMW M3 Silhouette) op 1’16’’356 ; 7. Moonens-Stéveny (KIA ProCeed Silhouette) op 1 ronde ; 8. Damoiseaux-Nelissen Grade (Touring Cup) op 2 ronden, 1ste in S2 ; 9. Freebird-Verdonck (BMW 320d), 1ste in T3 ; 10. Franck (SEAT Leon)… 19. Bruynoghe (Honda Civic) op 3 ronden, 1st in T2… 26. Naniot-De Ridder (Toyota Yaris) op 7 ronden, 1ste in T1 ; etc.
Snelste ronde : Ferrier (KIA Pro_Ceed Silhouette) in 1’35’’816

Kampioenshap (officieus) : 1. Bouvy (Renault) 184,5 ptn ; 2. Radermecker-van de Poele (Volvo) 171,5 ; 3. Kelders (Renault) 138,5 ; 4. Vanbellingen (BMW) 129 ; 5. Stoeltie (BMW) 119 ; 6. Stéveny (KIA) 105 ; 7. Freebird-Verdonck (BMW) 100 ; 8. Maes (BMW) 84 ; 9. Moonens (KIA) 92 ; 10. Latinne-Smits (VW) 87,5 ; enz.
T3 (officieus) : 1. Freebird-Verdonck 186 pts ; 2. Latinne-Smits 174,5 ; 3. Den Boer-Rijnbeek 155,5.
S2 (officieus) : 1. Viron-Richard 197,5 ; 2. Fumal-Mondron et Vandenabeele 108.
T2 (officieus) : 1. Polderman 163 pts ; 2. Grouwels-Grouwels 158 ; 3. Van Kelst-Daerden 152,5.
Challenge SEAT (officieus) : 1. Rosoux-Capocci 183 ; 2. Franck 182 ; 3. Adriaenssens 176.

Advertentie
Advertentie
Advertentie