Bij Kawasaki, op Intermot, liep het publiek vooral warm voor vier van de nieuwe modellen van het Japanse merk.

Extreem

De meest prestigieuze nieuwkomer, de ZX-10R, zet de tellers, sinds de komst van de indrukwekkende BMW S1000RR, hier opnieuw op nul. De eigenschappen en de cijfers bevestigen dat. Nieuwe motor, nieuw kader, nieuwe ophanging, een S-KTRC anti-slip systeem en ABS. Kwasaki kondigt 200 pk aan, of 210 met aangepaste admissie, voor 201 kilogram, volle tank en ABS inbegrepen. Op zich niets revolutionair, maar het is gebruik van top technologieën en de drang naar meer doeltreffendheid dat hier grondig bijdragen aan het resultaat. Naast de bestaande hulpsysteem kan de piloot ook nog kiezen voor drie ingestelde setups van het motorbeheer: fulp power, middel, met variabele gasbediening, en low, met zowat 60% van het vermogen beschikbaar.

Polyvalent

De meer toegankelijke Z1000SX, maakt van deze roadster een polyvalent model. Kawasaki heeft besloten om zijn SX uit te rusten met een koetswerk, met heel geslaagd design, en regelbaar windscherm. Maar dat is niet alles, de Z1000SX krijgt een nieuw dashboard, wat met het nieuw design van de tank ook veel aangenamer oogt. De zithouding is comfortabeler en het passagierszitje is heel netjes. De grotere brandstoftank ligt mee aan de basis van meer autonomie. ABS zal in optie beschikbaar zijn, en op de lijst van toebehoren staan ook al koffersets, topcase en verwarmde handvaten.

Stijlvol

In een heel ander segment, komt de VN1700 Voyager Custom van de Japanse constructeur in het vaarwater van de Harley Street Glide terecht. In zijn zwarte outfit ziet hij er zowel armtierig als opulent uit. Hij beschikt echter over enkele interessante "pluspunten" zoals het co-atieve K-ACT remsysteem, elektronische gasbediening, snelheidsregelaar en Ipod compatibele geluidsinstallatie. Niets ontbreekt om uitbundig te gaan cruisen!

So British!

Tot slot, zal de W800 alle W650 fans kunnen behagen. Een aantrekkelijke motor die, voor de komst van de Triumph Bonneville, de trend zette met een neo-retro look. Met de W800 kan je gerust de baan op, en met stijl, zonder het risico te lopen je rijbewijs te verliezen. De tijdloze W800 maakt gebruik van een koppelrijke, tot 773 cc aangepaste motor van de W650. Enkele aanpassingen aan het chassis moeten de W800 ook wat gewilliger maken. De look, geslaagd en aantrekkelijk, doet beroep op chroom en retro hints. De grote spaakwielen zijn prachtig, maar wij missen hier eerlijk waar die goeie ouwe kickstart van vroeger, spijtig.