Maar laat ons dit beest van wat dichterbij bekijken. Hij ziet er enorm lang uit, en laag, buiten het “ape hanger” stuur gerekend. Een sculpturaal Springer vork, in een pure vooroorlogse stijl, moet een 16 duim groot voorwiel in bedwang houden. Het achterwiel van 17 duim is zo’n 200 mm breed en heeft een Bobtail spatbord. Het zadel op veren geeft de repliek aan het Spinger vork voor een regelrechte “old school” look. Onze testmachine heeft een matte Black Denim kleur voor de tank en de spatborden. Alle andere onderdelen zijn met veel zorg en verfijning in een glanzende zwarte kleur geverfd.
Black Magic
De glanzende zwarte kleur loopt door over het kader, de velgen, de spatbordsteunen, de olietank, de luchtfilter, de claxon, de voetsteunen, enzoverder … Zelf de moto ris zwart, maar dan wel met een chroom afwerking voor de nokkenas en de carter. Voor de utlaat en de Springer vork werd ook nog wat chroom gebruikt. Nog een klein opvallend detail, het witte doodshoofd op de flank van de olietank, net onder het zadel!
Ape hanger
Naar een Harley moet je niet alleen kijken, het is een uitnodiging om er meteen de baan mee op te gaan! Het zadel staat heel laag, maar is uitzonderlijk comfortabel. Onze Europese handen zijn het niet gewoon om op schouderhoogte met de motor rond te toeren, en dan is het ook nog aangeraden om geen te korte benen te hebben om aan de voetsteunen te geraken. Een bizar ogende zitpositie waar we maar weinig goeds verwachten. Nochtans is dat niet zo, en zoals altijd doet bij het starten van de motor de magie opnieuw zijn werk. De magie en het talent van de ingenieurs van Milwaukee, die er in slagen om meer dan degelijke modellen op de markt te brengen. Vanaf de eerste meters is er van het gewicht (zwaargewicht) niets meer te voelen.
Old School
Veel hoeven we over het rijplezier met het Twin Cam 96B motorblok niet meer zeggen. Hij is krachtig, zonder opdringerig te zijn, en doet vlot op het koppel rijden en snel schakelen om te “cruisen”. De oorsprong van het onverwachte comfort heeft waarschijnlijk met het zadel te maken, en de soepele achterophanging. Toegegeven, deze motor zit snel aan zijn limiet, maar hij is zo mooi dat we het hem vergeven. De zitpositie is echter wel veeleisend. De handen op schouderhoogte raken we snel gewoon, maar met zo’n positie krijgen we constant de wind pal in het gezicht, en dat moet het rechterbeen ook nog eens die lastige luchtfilter omzeielen.
Born to be wild
Hier is geen cruise control nodig. Een matige snelheid aanhouden is absoluut geen probleem! Verder vinden we in dit model al de know-how terug van de mannen uit Milwaukee. Raszuivere motoren met een reëel rijplezier, ondanks de gebruikelijke mankementjes die we van het merk gewoon zijn geraakt. Maar dat is de prijs die betaald moet worden voor een aparte rijstijl. De Cross Bones is in elk geval comfortabeler dan hij eruit ziet, dat geven we graag toe, en als de voorrem het niet echt goed doet, dan moeten we er maar een gewoonte van maken om met mondjesmaat de achterrem te gebruiken, zoals bij zo veel Harley’s. Zolang er met de Cross Bones een vloeiende rijstijl wordt gehanteerd is hij uiterst doeltreffend. De Cross Bones is gemaakt om op zijn koppel te rijden om op uw eigen ritme kilometers te verslinden en van het landschap te genieten. Maar dit uitzonderlijk plezier heeft ook zijn prijs, afhangend van de kleur kost hij van 19.195 € tot 19.435 € …