De charme van deze onweerstaanbare Softail is overdonderend. Zo overdonderend dat je zelfs niet op zoek gaat naar foutjes. Alles zit op z'n plaats, niets is er teveel of ernaast. Geen andere Harley is in staat om de enorme geschiedenis van het merk zo duidelijk weer te geven.

Onze ‘birch white en vivid black Softail’, met velgen in chroom had in elk geval het nodige succes. Het "tombstone" achterlicht, de "old school" spatlappen en de mythische vorm van de benzinetank zijn een vette knipoog naar het rijke Harley-Davidson-verleden. Net als de enorme lamp met bijhorende kleinere koplampjes en het discrete bagagerek.

Verrijzenis

Alles werd bedacht met de unieke lijn van de mooiste Harley’s als basis. De hard-tail stijl van de Softail familie met hetzelfde kader, heeft natuurlijk ook zijn aandeel in de geslaagde retro look design.

Gelukkig stapte Harley bij deze Softail af van de Spinger voorvork en liet het ook een te brede achterband achterwege. Hopelijk volgen ook enkele andere modellen van het gamma deze richting. Het komt de elegantie en de wendbaarheid alleen maar ten goede.

De Softail Deluxe neemt genoegen met het 96B motorblok van 1573 cc. We zagen hem voor het eerst in 2005 met de 88B van 1450 cc onderin, maar in 2009 verdween hij weer uit het gamma. Tijdens zijn levenscyclus evolueerde het model als gebruikelijk en zo kreeg hij in 2007 het 96B motorblok met een koppel van 120 Nm aan 3.500 tr/min. In het nieuwe model levert die een koppel van 125 Nm. Verder is de benzinetank iets groter geworden (0,9 liter) en staat het zadel iets hoger, 670 mm in plaats van 622 mm.

ABS

Ook nieuw is de komst van een ABS systeem, wat we alleen maar kunnen toejuichen. De bedieningsknoppen en hendels zien er in het eerste opzicht identiek uit en blijven even ergonomisch als voordien. De bediening van de knipperlichten staan respectievelijk links en rechts, alle knipperlichten aanzetten gebeurt vanaf nu via een aparte knop. Dat is ook het geval voor het weergeven van de tripafstanden, de autonomie, het uur en de ingeschakelde versnelling en toerental.

Na een grondig onderzoek is het tijd om de V twin aan het woord te laten. Wie al ervaring heeft met een Harley Davidson valt er niets nieuws te rapen: de motor klinkt nog steeds als een echte Harley, ook al is hij door de strenge Europese normen een beetje meer gedempt.

Amerikaans

En net als vroeger is schakelen met deze Harley een droom: soepel en duidelijk. Iets waar de Japanners ondanks al hun kunde nog steeds maar kunnen van dromen. Het feit dat je de koppeling bedient met de hiel en de toppen van je tenen is daar waarschijnlijk niet vreemd aan.

Voor de achterrem heb je een breed en groot rempedaal, ter beschikking. Het doseren gaat vlot maar ook bij droog weer voelden we geregeld het ABS ingrijpen. Voor de voorrem heb je dan weer meer kracht nodig. Op zware Harley's als deze Softail Deluxe (313 kg) mag je al een doorknijpen. Deze mooie Amerikaan is dan ook geen sportmodel en we hebben ons op geen enkel moment zorgen gemaakt over de remcapaciteiten van onze Softail.

Wat niet wegneemt dat we Harley toch zouden willen vragen om het remsysteem wat kordater te maken, al is het maar om een beter gevoel te krijgen. Het 96B motorblok geniet van lage toerentallen en ronkt als geen ander rondom de 2.000 tr/min, ideaal om aan legale snelheden door het mooie landschap te cruisen.

Foutloos? Bijna!

Ondanks alles zorgen de beperkte slag van de vering voor het nodige comfort en een gezonde wegligging. Maar de vele contacten van de voetsteunen met het asfalt vroegen toch om wat meer bodemvrijheid.

Enige minpunt(je) is de zitpositie die echt beter had gekund. Het profiel van het zadel duwt de piloot enkele centimeters te ver naar voren en met een stuur dat te ver naar achter leunt verkrijgen we een onnatuurlijke en vermoeiende houding.

De oplossing? Monteer het zadel en het stuur van een Fatboy Special en je hebt de meest begeerlijke en comfortabele Softail. Ideaal om van route 66 te genieten, tot in Californië toe. Wel niet vergeten om een cheque van 20.195 en 20.920 € te voorzien...