De tijd van de Volkswagen Lupo is nog niet zo lang geleden. Hij werd gebouwd tussen 1998 en 2005 en vormde Volkswagens basisaanbod in het segment van de kleine stadswagens. De Lupo was amper 3,53 meter lang. Vandaag, zes jaar later en met de Fox als tussendoortje, neemt de Up! de fakkel over. Hij is precies een centimeter langer.

Mini vanbuiten ...

... maar maxi vanbinnen. 3,54 meter lang, 1,64 meter breed en 1,48 meter hoog: geen afmetingen van een Cadillac, want Volkswagen maakt de Up! zo compact mogelijk. Des te beter, want het is tenslotte een stadswagen. Toch is er volgens de constructeur veel plaats in het interieur, waar vier personen een plekje vinden. Volkswagen heeft ook aan de bagage gedacht: 251 tot 951 liter ruimte is beschikbaar in de koffer.

Ontspanning

In een kleine stadswagen die goedkoop moet blijven, kan Volkswagen uiteraard geen complex infotainmentsysteem met alle toeters en bellen inbouwen. De interface van de grotere modellen wordt dus niet overgenomen, maar de Up! krijgt als eerste een heel nieuw systeem, samen met Navigon ontwikkeld. Je kunt het apparaat, dat de navigatie telefoonbediening en parkeerhulp omvat, verplaatsen en vastzetten bovenaan de middenconsole.

Veilig

Nog een interessante optie, die uniek is in dit segment, is het automatische remsysteem dat de auto tot 30 km/u vanzelf afremt als volgens de lasersensor een botsing dreigt. Boven 30 km/u kan de automatische rem nog altijd ingrijpen om de schade te beperken.

Drie cilinders

De Up! wijdt een volledig nieuwe motor in: een eenliter driecilinder benzine die 60 of 75 pk ontwikkelt. Gekoppeld aan het BlueMotion Technology-pakket (start-stopfunctie en energierecuperatie) verbruikt de stadsmus maar 4,2 of 4,3 l/100 km. Hierdoor blijft de CO2-uitstoot onder 100 g/km.

Nog ecologischer is de variant met aardgas, goed voor 68 pk en een uitstoot van 79 g/km.

Kers op de taart is de elektrische versie die voorzien is voor 2013.