We vallen ongetwijfeld in herhaling, maar er bestaat meer in het leven dan alleen dieselwagens. Een studie in opdracht van Toyota op een representatief staal van 800 bestuurders toont aan dat de helft zich eigenlijk van brandstof heeft vergist. Maar de mentaliteit is aan het veranderen.
De cijfers
Van de 800 bevraagden rijdt 61 procent met een diesel, 37 procent met een benzinewagen en slechts 2 procent met een alternatieve energie zoals gas, elektriciteit of een hybride. Van dat panel, dat representatief is voor het Belgische wagenpark, geeft ongeveer 60 procent toe minder dan 15.000 km per jaar te rijden. Toyota besluit hieruit dat 45 procent van de dieselrijders niet de meest rendabele keuze heeft gemaakt. De winst aan de pomp volstaat niet altijd om de meerprijs van de aankoop of de onvermijdelijk hogere onderhoudskost van een dieselwagen te compenseren.
Minder dan 20.000 km?
Als je pakweg 20.000 km rijdt per jaar, twijfel dan niet en kiest voor een benzine of een hybride met benzinemotor. Zelfs als je veel kilometers maalt maar vooral in de stad of in druk verkeer rijdt, lijkt een hybride de meest voordelige oplossing: die is beter afgestemd op filerijden.
Zijn lange afstanden, vooral op de autosnelweg, meer jouw ding en haal je hoge kilometeraantallen? Dan ben je zonder twijfel beter af met een diesel onder de motorkap. In het andere geval moet je jezelf de vraag stellen of een diesel wel geschikt is.
Mentaliteitsverandering
Een vorige enquête, nauwelijks een halfjaar geleden, bevestigde nog dat diesel wél en benzine niet populair is. Maar dit nieuwe onderzoek onthult een mentaliteitsverandering ten voordele van benzine. Eigenaars van een dieselwagen keren steeds vaker terug naar een benzine en de verkoop van hybrides heeft de wind in de zeilen. Nu nog afwachten welke plaats de 100 procent elektrische wagens zullen innemen.