Daar sta je dan… Je hebt net als kleine constructeur zo’n 30 hypercars afgeleverd aan je klanten, bolides met een 6,6-liter twin-turbo V8-motor met de troetelnaam “FURY”, goed voor 1.843 pk en een topsnelheid van 437 km/u. Wat blijkt nu: sommige klanten vinden het allemaal toch maar wat “ondergemotoriseerd” en missen wat extra kracht. Dan is er maar één optie als gerenomeerd tuner: er nog een schepje bovenop doen!

Advertentie
Advertentie

Van 0 naar 321 km/u in 10,3 seconden: hypercar met circuit-DNA voor de openbare weg

En dat blijkt nu een behoorlijke schep te zijn ook: met 214 pk’s extra levert FURY in deze Venom F5 Evolution nu een output van 2.031 pk en 1.445 Nm. Zijn sprinttijd is teruggebracht naar 10,3 seconden. “Dat kan een Dacia ook,” hoor ik je denken? Toch niet, want dat is zijn tijd om van 0 naar 321 km/u te gaan…

Andere constructeurs zouden al lang hun toevlucht hebben genomen tot hybride ondersteuning in één of andere vorm, maar dat doet Hennessey niet. Neen, in Texas pakken ze de zaken op de traditionele manier aan: grotere turbo’s voor meer lucht, meer benzine met high-flow injectoren en minder bewegende massa via nieuwe ovaalvormige aluminium zuigers, aluminium drijfstangen en lichtgewicht titanium uitlaatkleppen.

Luchtfoto van gele Hennessey Venom F5 op grijze weg.
Gele sportwagen, mogelijk Hennessey Venom F5, rijdt snel op circuit.
Advertentie
Advertentie

Extra aanpassingen om al dat geweld op de weg te houden… en voor meer comfort

Die extra power maakt natuurlijk ook wat andere aanpassingen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de Venom F5 Evolution niet in het decor belandt bij de eerst bocht. Betere aerodynamica, adaptieve ophanging en instelbare rijmodi die ingrijpen op allerhande parameters van de wagen zorgen ervoor dat je evengoed door de binnenstad kan rijden als op het circuit met dit snelheidsmonster. Want ook dat was een andere wens van de eigenaars: maak de Venom F5 Evolution een beetje comfortabeler, dan kunnen we er ook af en toe een langere trip mee maken. En ook daaraan heeft Hennessey gehoor gegeven, tot en met bekerhouders toe (in carbon uiteraard).

Die aanpassingen hebben natuurlijk ook een prijs, al denken we niet dat dit soort cliënteel daar wakker van ligt. Voor het Evolution-pakket vraagt Hennessey 285.000 dollar. Dat is de prijs bovenop een slordige 2 miljoen dollar voor de Venom F5 zelf, voor alle duidelijkheid. Klanten die ook nog dat extra beetje comfort zoeken, mogen daar nog wat extra bovenop doen. De aanpassingen kunnen overigens nog ingebouwd worden in de al bestaande Venom F5’s.

John Hennessey lijkt nog niet van plan te stoppen met het tunen van de Venom F5, eerder was er al de Venom F5 Revolution, want zijn grote doel blijft: een topsnelheid van 500 km/u…