Na zware financiële beslommeringen lijkt Saab zijn optimisme teruggevonden te hebben. Nu de verkoop aan Koenigsegg rond is, komt de constructeur weer voor 100 procent in Zweedse handen. Een nieuw model moet de vernieuwing van het merk weerspiegelen, ook al werd de auto in samenwerking met General Motors ontwikkeld. De nieuwe Saab 9-5 wordt op het salon van Frankfurt voorgesteld.
Sober
De ontwerpers lieten zich door het Scandinavische design beïnvloeden. De auto ziet er zeer geslaagd uit. Het front oogt strakker en de opzichtige opsmuk rond de lichten verdween. De 9-5 ziet er dynamisch en sober uit en koppelt een vloeiend design aan een zeker classicisme. Toch blijft de auto elegant. Ook in het interieur werd de zuivere stijl behouden.
Vierwielaandrijving
De 9-5 is ook met vierwielaandrijving beschikbaar. Bij de overige modellen werd de ophanging gekozen in functie van het motorvermogen. In de optielijst vinden we een sportonderstel en een adaptieve ophanging.
Drie brandstoffen
Saab gelooft in het gebruik van E85 (biobrandstof). Na een tijdje wordt het gamma dan ook uitgebreid met een 2-liter BioPower-motor. Bij de lancering zijn drie motoren beschikbaar: een 2.0-liter turbodiesel van 160 pk, een 2.0-liter benzine met turbo van 220 pk en een 2.8-liter V6 van 300 pk. Later komt daar nog een kleine 1.6 benzine bij van 180 pk.
Uitrusting
Saab heeft niet op de uitrusting beknibbeld. Of wat dacht je van projectie van de rijgegevens in de voorruit, adaptieve lichten en een adaptief onderstel, starten zonder sleutel, airco met drie zones, dynamische parkeerhulp, navigatie met een aanraakscherm van 8 duim, een radio-installatie van Harman/Kardon, een harde schijf van 10 gigabyte voor muziekopslag, enzovoort?