Na een lange voorbereiding met zowel oefensessies als races, staat de Aston Martin DBRS9 van het duo Renard-Vosse in zijn prachtige grijs/zwarte outfit te ronken van ongeduld om aan het nieuwe seizoen te beginnen. De Aston van het Barwell Motorsport team zou dit jaar wel eens de feniks van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck kunnen worden. Dit weekend krijgen we op de traditionele Kick Off op Zolder daar al deels een antwoord op.
Na in 2008 kennis gemaakt te hebben met het niveau van het kampioenschap met trouwens een eerste overwinning op Spa-Francorchamps, kan Eddy Renard niet langer wachten om achter het stuur van de Aston te kruipen. Tijdens de winterstop werden heel wat kilometers afgelegd, zowel op droog als op nat circuit met daarbij de deelname aan de openingsmanche van de British GT. Zo, Eddy, meer dan ooit klaar voor het aankomend seizoen? “Voor het eerst in mijn korte carrière heb ik het seizoen doeltreffend kunnen voorbereiden met een pak kilometers. Dat laat met toe om de wagen beter te kennen dan bijvoorbeeld verleden jaar . Nu moet ik “enkel” nog ervaring opdoen en dan vooral op het circuit van Zolder.”
Is er wat de wagen betreft een markant verschil met vorig jaar? “Qua prestaties in hij op het eerste zicht even competitief als vorig jaar. Toch ziet het er naar uit dat de Aston homogener is in de verhouding tussen vermogen en evenwicht van het chassis. Dat laat ook toe om de wagen war rustiger te leren kennen. Hij is wel uitgerust met een volledig sequentiële versnellingsbak. Dat zou een voordeel moeten zijn, maar ik moet wel nog gewoon worden aan zo’n versnellingsbak en dat laat me nog niet toe om tot het uiterste te gaan.”
Vincent Vosse begint aan het nieuwe seizoen met 8 kilo minder op de weegschaal tegenover vorig jaar. Is de Aston GT3 dan zo veeleisend? “Niet meer dan een andere auto uit deze categorie” grapt Vincent. “Het tussenseizoen is dé gelegenheid om grondig aan de conditie te werken en 8 kilo minder op de weegschaal zijn altijd een bonus.”
Terug naar het racen, hoe voelt Vincent zich aan de vooravond zijn 17de competitiejaar: “Ik ben nog altijd even gemotiveerd als bij het begin. Achter het stuur van een nieuwe wagen kruipen blijft nog steeds even opwindend en ook dit keer is dat niet anders. Wat het kampioenschap zelf betreft kijk ik uit naar de verscheidenheid van de deelnemende wagens. De Belgian GT moet een van de weinige GT3 kampioenschappen zijn met zoveel verschillende merken. Buiten het FIA kampioenschap gerekend.”
Jullie hebben het begrepen, iedereen begint erg gemotiveerd aan het nieuwe seizoen. Dat is zo voor de piloten, het team, maar uiteraard ook voor Aston Martin Brussels, een nieuwkomer in de autosport. “We ontdekken onvermijdelijk nieuwe zaken. Het is aangenaam om vast te stellen dat er zoveel positieve commentaren gegeven worden op ons programma en de wagen. Op het internet bijvoorbeeld, waar we onze auto en/of logo haast overal terugvinden. Dat zorgt voor een dynamiek bij onze partners waarbij we een reputatie opbouwen op en naast het circuit.” preciseert José Farasyn.
Een eerste vooruitblik op het komende seizoen?: “Met zoveel merken zal het een bikkelharde strijd worden. Hierdoor zal het een van de mooiste kampioenschappen van Europa moeten worden. De uitzendingen op RTL en de RTBF zijn ook een pluspunt. We merken trouwens op dat er veel interesse is voor de autosport in het zuiden van het land. Veel meer dan in het noorden in elk geval”.
We kennen het verhaal. Motivatie is primordiaal in de autosport maar in weinig gevallen is dat voldoende om tot resultaten te komen. We zullen nog enkele dagen moeten wachten om het tijdens de winterstop geleverde werk te evalueren. Voor een team als Barwell Motorsport zou dat moeten meevallen. We betreuren enkel het niet opteren van de “pro-am” filosofie zoals voorzien. “Het zal voor niemand een verrassing zijn dat ik als amateur achter het stuur van onze auto zit.” Vertelt Eddy. “Het is een uitstekende filosofie dat deuren openzet voor nieuwe actoren in de autosport. Nieuwe acteurs die kunnen bijleren in het bijzijn van piloten als Vincent en daarbij mogen hopen op een overwinning. Maar het opnemen tegen de Audi van Verbergt-Hemroulle of de Porsche van Longin-Verbist is geen gemakkelijke taak. Zelfs al rijden zij met een ballast van 50 kilo terwijl ik er 10 kilo verloor tijdens de winter. Bovendien voedt dat het risico dat die nieuwe piloten die de organisatoren er zo graag bij hadden gehad, weggejaagd kunnen worden.”