Bruno Wouters

19 JUL 2008

Het is officieel: HD neemt MV over!

Harley-Davidson, Inc. kondigt heden de ondertekening van een definitief contract met als doel de overname van de Italiaanse motorconstructeur MV Agusta Group . Op grond van dit contract stelt Harley-Davidson zich koper van het geheel van de aandelen van MVAG, en dit, voor de totale som van ongeveer 70 miljoen euro's (109 miljoen dollars). Deze som omvat eveneens de aflossing van de bestaande bankschuld die ruw geschat wordt naar 45 miljoen euro's (70 miljoen dollars). Bovendien voorziet dit contract een eventuele betaling aan Claudio Castiglioni ingeval er in 2016 bepaalde financiële objectieven verwezenlijkt worden. MV Agusta Group staat niet op de beurs genoteerd maar bevat wel 95 per cent aandelen die in de handen liggen van de stichtende familie Castiglioni.

De transactie wordt binnen enkele weken afgesloten, na de ontbinding van enkele onzekerheden en na de verkrijging van de nodige voorgeschreven toestemmingen. Harley-Davidson is van plan deze handelsovereenkomst hoofdzakelijk te financieren met behulp van leningen uitgedrukt in euro's.

In 2007 leverde MVAG 5.819 motors maar verlaagde het tempo van de productie tijdens het jaar 2008 wegens financiële moeilijkheden. Harley-Davidson, Inc. voorziet het beheer van de MV Agusta Group vanuit zijn maatschappelijke zetel gevestigd te Varese in Italië.

Ten gevolge van deze aankoop wordt de eerste voorrang gegeven aan de oprichting van een directiecomité, nieuwe Directeur Generaal inbegrepen, en aan het weer doen opleven van de productie van de bestaande modellen. De actuele President van de MV Agusta Group, Claudio Castiglioni, blijft in zijn leidinggevende functies actief en zal bovendien een grote rol spelen in het ontwikkelen van nieuwe producten.

Volgens Jim Ziemer heeft deze aankoop vooral het oog op een verbreding van de aanwezigheid & dekking van Harley-Davidson, Inc. in Europa. Tijdens de drie laatste jaren kende de detailverkoop van de Harley-Davidson motorfietsen elk jaar een toename van meer dan tien procent, wetende dat de firma zijn strategische capaciteiten op de wereldmarkten verbeterde, terwijl hij een verzakking van de Amerikaanse markt te verduren kreeg... 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ