Geïnspireerd door de Beta HPE uit de jaren ’70, komt het Delta HPE concept van Lancia opzetten met middelgrote afmetingen (hij is 4.5 meter lang, 1.8 m breed en 1.5 hoog) en neemt de goeie oude formule van het merk over, luxe en een zekere exclusiviteit.
Deze Italiaan maakt gebruik van wel heel originele esthetische oplossingen, zoals het “flying bridge” dak, een achterruit met grote afmetingen en zonder kader onderaan en een radiatorrooster uit chroom zoals in de jaren ’50.
Dank zij een wielbasis van 2700 mm wil de Delta vooral ruim en leefbaar zijn. De achterbank, die kan verschoven of neergeklapt worden zorgt ervoor dat het koffervolume naar believen kan worden aangepast. Ofwel kan de rugleuning neer achter geplaatst worden voor meer comfort, of helemaal neergeklapt wordt hij omgetoverd tot “business class” zitje zoals in de vliegtuigen.
Zijn derde troef is de kwaliteit aan boord voor de inzittenden, dit nieuwe model staat garant voor perfecte geluidsdemping en dankzij de afmetingen van het glazen open dak en de ruiten valt er enorm veel licht binnen. De aangename sfeer wordt dan ook nog eens extra in de verf gezet door het gebruik van een Hi-Fi systeem van Bose® met bediening aan het stuur, een klimaatregeling met apart bedienbare zones, en uiteraard de volledig moduleerbare kofferruimte waar we het eerder over hadden.
Binnenin is de Lancia uitgerust met de laatste technologische ontwikkelingen zoals een MP3 speler en, vooral, het Blue&Me® systeem op basis van het “Windows Mobile” OS. Dit systeem is het resultaat van een samenwerking tussen Fiat Auto en Microsoft en laat toe om alle Bluetooth en USB applicaties te gebruiken in de auto, zoals het beluisteren van muziek dat op de SmartPhone werd opgeslagen, aansluiten van een MP3 speler of een USB sleutel.
Zoals gewoonlijk vinden we een nette afwerking terug in de auto met hout en chroom, net zoals de Alcantara en lederen bekleding van de zetels.
Tot slot nog even meegeven dat het Delta HPE Concept voorzien is om een ruim gamma van motoren aan te kunnen bieden. Dat kunnen zowel diesel als benzinemotoren zijn, gekoppeld aan een zesvoudige versnellingsbak, handgeschakeld of gerobotiseerd. Het vermogen zal tussen de 120 en 200 pk liggen, en alle motorisaties worden gecombineerd met het SDC ophangingsysteem (elektronische bediening van de ophanging).