Neen, hij heeft geen jankende V12 onder zijn uitgestrekte motorkap, maar toch is dit een van de beste Ferrari’s ooit. Hij is bovendien een van de meest toegankelijke Ferrari’s, na de California T. Voor iets meer dan 200.000 euro heb je een 488 GTB met een achterin centraal geplaatste biturbo V8 die 670 pk levert. Hij zorgt daardoor voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 3 seconden en een topsnelheid van 330 km/u.


Aankoop

In België wordt de 488 GTB verkocht aan 209.774 euro. Hou er rekening mee dat dit de instapprijs is en dat de opties zwaar doorwegen op je budget. Wanneer je aan het einde van de optielijst bent aangekomen, staat de aankoopprijs allicht op een fikse 250.000 euro. Kortom, de aanschaf van een woning of een 488 GTB…

Je zal bij de bank niet snel een lening voor de Ferrari kunnen afsluiten, dus ofwel ben je een succesvolle ondernemer ofwel ben je onlangs langs de jackpot van de lotto gepasseerd. Als je de Ferrari niet wil aankopen, kun je hem ook nog leasen. Voor een leasingcontract van vier jaar met een maximum van 60.000 kilometers betaal je 4.500 euro per maand, onderhoud inbegrepen.


Belastingen

Afhankelijk van de regio waarin je woont, worden de belastingen berekend in functie van je vermogen, fiscale pk’s of CO2-uitstoot. Op welk onderdeel je ook wordt belast, het zal in elk geval duur zijn met 670 pk, 19 fiscale pk’s en een CO2-uitstoot van 260 g/km. Om je Ferrari in te schrijven betaal je 7.730,78 euro in Vlaanderen en 4.957 euro in Brussel en Wallonië. Kraai echter niet te snel victorie want bij die laatste twee komt daar nog een ecomalus van 2.500 euro bovenop.

De verkeersbelasting is voor de verschillende regio’s quasi identiek: die kost 1.739 euro. Klein bier vergeleken met wat er nog moet komen… Wie met een wagen wil rondrijden, moet immers ook verzekerd zijn. Een man van 45 jaar die de laatste vijf jaar niet betrokken was bij een ongeval en die zijn Ferrari helemaal verzekerd wil zien, die betaalt 9.000 euro aan de verzekeringsmaatschappij. Ja, dat heb je goed gelezen.


Onderhoud

Een wagen zoals de 488 GTB kun je niet bij de autodealer om de hoek laten onderhouden. Tenzij daar net een officiële Ferrari-dealer zit die over de juiste expertise en de speciale onderdelen beschikt. Hou in elk geval rekening met een jaarlijks onderhoudsbudget van 1.000 euro. Dan houden we voorlopig geen rekening met de kost van slijtage van bijvoorbeeld de banden (1.000 euro voor een set achterbanden) en wat het kost om je Ferrari rijdende te houden aan de benzinepomp. Met een verbruik dat schommelt tussen de 13 en de 20 l/100 km kom je toch snel aan een maandelijkse benzinekost van nog eens 1.000 euro. Maak nu zelf maar de optelsom in verhouding met wat er op je maandelijkse loonbriefje staat. Ons telraam schoot alvast tekort.