Met benzineprijzen die alle records breken en de diesel die nauwelijks onderdoet, liggen de prijzen aan de pomp op ieders lippen en staan ze op de voorpagina's van alle media. Een goed moment om nog eens te benadrukken dat de juiste brandstof niet altijd diegene is die je op het eerste gezicht denkt. Diesel is al bijna even duur als benzine.
Plafond bereikt
Super 95 staat momenteel op 1,624 euro per liter, het hoogste niveau ooit. Super 98 kost al bijna evenveel als Chanel n° 5, namelijk 1,637 euro per liter. Het record van de diesel is niet meer veraf: het goedje kost nu 1,443 euro per liter of maar enkele eurocenten minder dan het record van mei 2008 (1,469 euro per liter).
Slabbakkende euro
Zulke prijzen roepen vragen op: hoe is het zover kunnen komen? Experts zien twee belangrijke oorzaken: de gespannen situatie in Libië, een belangrijke leverancier van olieproducten, en de dollar die erg in vorm lijkt tegenover de euro. Dat verklaart de stijging van de prijzen aan de pomp en van alle aardoliederivaten.
Omgekeerde cliquet
De regering in lopende zaken overweegt om het systeem van de omgekeerde cliquet toe te passen. Dat houdt in dat de accijnzen vanaf een bepaald prijsniveau lichtjes verlaagd worden om de prijzen aan de pomp te drukken. Deze populaire maatregel betekent bijna geen verlies voor de staat, die in feite een deel van de extra btw op de brandstofprijzen teruggeeft.
Heb je de goede keuze gemaakt?
De hoge brandstofprijzen tonen aan hoe belangrijk het is om de juiste auto te kiezen voor jouw situatie. Eerst en vooral moet je bij de aankoop van een auto onthouden dat diesel niet altijd de meest economische keuze is. Diesel is inderdaad wat goedkoper aan de pomp, maar de kloof verkleint. Daardoor is de hogere investering (een diesel is in aankoop altijd duurder) moeilijker terug te winnen.
Als algemene regel geldt dat een benzinemotor meer aangewezen is als je minder dan 15.000 km aflegt per jaar. Rij je geregeld in de stad, dan verhoogt de grens tot 20.000 km per jaar.
Ook de roetfilters van dieselwagens vormen een netelig probleem. Om zichzelf te reinigen vereisen ze een wekelijkse rit bij hoge snelheid over een afstand van ongeveer 40 km. De bestuurder die alleen in de stad rijdt, zal dus geregeld een 'plezierritje' moeten maken op de autosnelweg, simpelweg om daarna minder te vervuilen. Dat is het toppunt... In zulke situaties zijn benzines of hybrides dus een betere oplossing. En welk belang heeft de diesel nog? Voor veelrijders, die geregeld op de autosnelweg vertoeven, is diesel zeker de goede keuze.
Conclusie
Aangezien diesel schadelijker is en de prijs van diesel wellicht zal klimmen tot het niveau van benzine, is het meer dan ooit belangrijk om de goede keuze te maken op het moment dat je de bestelbon van een nieuwe wagen tekent.