De eerste reeks van die modellen kwam er met de atypische NC700, een origineel model met dubbele koppeling en koffer in de ("fake") benzinetank, en met een temperament dat vele motorrijders heeft verrast. Maar Honda heeft het daar niet bij gelaten en kwam een jaar later opzetten met de CB500 familie. Modellen dat beter overeenstemmen met de verwachtingen van motorrijders in het algemeen.
Dit "basis" model, althans wat zijn prijs betreft, verdient de nodige aandacht. De verschillende versies worden gemaakt in Thailand, en dit model doet beroep op ongeziene kostenbesparingen (lees schaalvergroting) om een motor op de markt de brengen aan een héél scherpe prijs, maar met aantrekkelijke karakteristieken.
Spitstechnologie
De nieuwe motor doet beroep op tal van aantrekkelijke technologieën, waarvan sommigen afkomstig zijn van de sportieve CBR600 en 1000 RR modellen. Het geheel van de gebruikte technologieën, zoals de door de RR geïnspireerde versnellingsbak, heeft toegelaten om een heel kort motorblok te ontwikkelen.
Compact
Het motorblok mag dan wel compact zijn, maar is daarom niet minder stevig. Het motorblok draagt trouwens bij aan de eenvoudige geometrie van het kader. De CBX onderscheid zich van de CB500F en CBR500R door zijn "trail" aanpak, wat er een polyvalent model van maakt met een comfortabele zitpositie. De CBX doet dan ook beroep op een ander stuur, wat een rechtere en comfortabelere zithouding toelaat. De wielbasis van 1420 mm is 10 mm langer dan de andere modellen, de veren hebben 20 mm meer bewegingsvrijheid, en de tankinhoud kan anderhalve liter meer benzine aan (17,3 liter). Meer inspiratie hebben ze ook nog gehaald uit het trail gamma van het merk, met enkele accenten van de Crosstourer. Het windscherm zorgt voor de nodige bescherming, en laat aan de 500X toe om gemakkelijker langere afstanden af te leggen dan met zijn "naked" broers.
Trail
Met de "X" vinden we het gebruiksgemak van de "F" terug in een "trail" uitvoering, wat hem nog comfortabeler maakt voor een dagdagelijks gebruik. De "trails" zijn de laatste jaren opnieuw helemaal in trek, meestal voorzien van ambitieuze vermogens en ver weg van hoe ze oorspronkelijk waren. De CB500X is heel wat bescheidener en eenvoudiger, maar is verzorgd en volmaakt. Wat hij aan prestige verliest, wint hij duidelijk terug met een heerlijk rijplezier. Deze kleine CB zal niet meteen de fans van zware "trails" overtuigen, maar zijn gebruiksgemak maken hem bijzonder aantrekkelijk voor het woon-werk verkeer, wat een leuke uitstap in het weekend niet uitsluit. De CB500X is een héél toegankelijke machine, geschikt voor de beginners, maar zal ook de ervaren piloot kunnen overtuigen dat de schandalig krachtige, zware en dure machine achter zich heeft gelaten!