Met een schijnheilig gezicht, schudt de CBF 1000 F serieus de club van de 1000 op. Met zijn (discrete) CBF 600-smoel die maar weinige wijzigingen onderging, biedt hij opmerkelijke prestaties aan. In het hyperconcurrerende segment van de supersport 600, kwam de Honda CBR stilletjes als oldie over. Vier jaar geleden voorgesteld en twee jaar geleden verjongd, moest de CBR zich nu toch plooien aan de heilige wet van de vervanging der motors van meer dan twee jaar! Plaats aan de jeugd Plaats dus aan de CBR 2007 die zoals gewoonlijk in zijn categorie stevige troeven in handen heeft om zich aan zijn rivalen te kunnen wrijven. De markt zit goed in elkaar : elk merk stelt zijn nieuwigheden voor, en dit, telkens in een ander jaar! Nieuw van het ene naar het andere einde, bestormt de CBR600RR de wegen en de Europese circuits met de gewoonlijke argumenten : nieuwe bekleding die nog meer aërodynamisch is, nieuwe vier cilinder in lijn motor met dubbele sequentiële injectie PGM-DSFI die nog lichter, compacter en krachtiger is, nieuw aluminium frame en uiteindelijk een ganse waslijst evoluties en verbeteringen die vast en zeker het verschil zullen uitmaken voor de komende maanden met de hypersportieve van gematigde cilinderinhoud. De cijfers wijzen het zelf uit : 120 pk voor 155 kg... Meer, meer, meer ! Het nieuwe motief geeft tal van verbeteringen aan, namelijk een nieuw aanzicht en een nieuw raam achteraan, die compacter is om beter aan de eisen van de massa’s te voldoen, of een 10mm verhoogd stuur voor een betere beheersing en comfortniveau. Veel werk eveneens aan de mechanica : op de 8 kg totale winst voor de volledige machine, niet minder dan 2 kg betroffen de motorstukken tegen 4,5 kg voor de frame. De andere 1,2 kg werden verloren in het motorgedeelte. Zelfs de elektronische stukken werden op dieet gezet, met een winst van 400gr. Geen enkel, maar ook niet het kleinste stukje werd bespaard om het prestatievermogen te verbeteren. De volledig nieuwe vier cilinders, worden kleiner en lichter in deze categorie. De ingenieurs lieten hun ervaring spreken. Daarom werden de nieuwste snufjes en verbeteringen eerst ontwikkeld en getest op de CBR1000RR Fireblade voor deze aangepast werden aan deze nieuwe CRB600RR 2007. Het is namelijk het geval voor de wijzigingen aan de toevoerleidingen en de uitlaat. Idem voor het programmeersysteem van de elektronische centrale die het dubbele alimentatie systeem PGM-DSFI onder controle houdt. De nieuwe roestvrij stalen uitlaat beschikt over een nieuw kleppensysteem die de drukte beheerst om zo tot nog hogere prestaties te komen. To the limit Het motorgedeelte geniet natuurlijk van alle liefdevolle zorgen van de ingenieurs. Bestaande uit vier stukken (tegen 11 vroeger !), geniet hij van de dichtheid van de nieuwe motor om de centralisatie van de massa te bevorderen en dus ook zijn dynamische kwaliteiten. Door zijn geringe lengte werd de wielbasis verminderd met 20 mm (1 395 tot 1 375 mm), de vergroting van de achterbrug met 5 mm (573 mm) en de stuurkolom met 13 mm naar voor. Enkele extra’s voltooien de toebehoren van de CBR, namelijk met de elektronische stuurvering (HESD) van de tweede generatie, die een betere houding bij hoge snelheid en een betere beheersing bij lage snelheid weergeeft, een nieuwe elektronische instrumentatie en een anti startsysteem (HISS) tegen diefstal. In afwachting van deze die zijn rivalen onttronen uit de markt zal drijven...