Basis van het nieuwe recept is de CBR600F die in 2006 uit de catalogus verdween. Eigenlijk mag je bijna zeggen dat de nieuwe machine niets meer is dan een CB600F met een kuip. In die tijd werd Honda gedwongen om de ontwikkeling toe te spitsen op de erg radicale CBR600R. Die moest de strijd aanbinden met de R6, ZX6R en andere GSX-R’s. Met als gevolg een aantal supersport machines die helemaal niet aangepast waren aan de openbare weg.

Een stapje terugzetten was dus zeker geen verkeerde keuze. Met de CBR600F als basis hield Honda bovendien de ontwikkelingskosten binnen de perken.

Mooie basis

De Hornet zelf was al een geslaagd model en de mindere punten waren dan ook snel verholpen. Voor de nieuwe CBR600F besloot Honda om het stuur aan te passen. Dat zorgt meteen voor een minder radicale en een meer natuurlijke rijhouding met een minder voorover gebogen romp. Dat leidt nog steeds naar een actief rijgedrag, maar de rijhouding vormt toch geen probleem meer bij dagdagelijks gebruik.

De mooi afgewerkte en geslaagde kuip neemt het multi-layer concept over van andere modellen uit het gamma. Gelukkig kozen de ontwerpers bij de koplampen niet voor de al te veel gebruikte dubbele koplamp, maar wel voor een eendelig schijnwerper met complexe vorm. De nieuwe koplamp doet overigens ook dienst doet als basis van het windschermpje.

Geslaagde transplantatie

Het resultaat is elegant en origineel, maar niet te vergelijken met de bescherming die een GT je biedt. Het windscherm bedekt helemaal het nieuwe, goed leesbare en volledig digitale dashboard. Wel missen we een aanduiding van de ingeschakelde versnelling en een verklikkerlichtje dat aangeeft dat je op reserve rijdt.

Verder verschilt de CBR600F erg weinig van de Hornet. De passagier krijgt geïntegreerde handvaten onder het zadel en het remsysteem neemt de 296 mm grote remschijven vooraan over en de 240 mm schijf achteraan. Verder herkennen nog de verstelbare vering, het Mono-Backbone chassis in aluminium en de motor van de CBR600RR uit 2007 van 102 pk aan 12.000 tr/min. Het koppel bedraagt 64 Nm aan 10.500 tr/min.

Easy Honda

In de praktijk levert dat een mooie en verzorgde machine op met een typische Honda stuurgedrag: eenvoudig, zeker en voor de hand liggend. Van bij de eerste kilometers stelt de CBR600F je op je gemak. Het evenwichtige chassis laat zich makkelijk beheersen en de motor is niet te agressief.

Bij lage toerentallen komt bijzonder soepel uit de hoek (30 km/u in 6de is helemaal geen probleem) en klimt hij vlot in de toeren. Boven de 6.000 tr/min bespeuren we duidelijk meer kracht, maar om het onderste uit de kan te halen moet je toch behoorlijk met de versnellingen spelen.

Wie gewonnen is voor een supersport vindt deze CBR misschien wat nipt, maar Jan Modaal mag gerust zijn: de machine heeft voldoende pk’s die voor erg goede prestaties zorgen!

Te braaf?

De enige opmerking die we hebben is dat deze Honda misschien iets te braaf en te lineair aanvoelt. De pure sensaties van vroeger vinden we niet meer terug. Maar vergis je niet, de machine is tot heel wat in staat. Piloten zonder de nodige ervaring zijn dan ook beter wat voorzichtig, terwijl de meer ervaren rijders de beschikbare kracht ten volle kunnen benutten en uitstekende prestaties neerzetten.

Het chassis is nog steeds van topniveau en blijft onder alle omstandigheden evenwichtig en toch comfortabel. De remmen overtuigen door hun kracht en gevoeligheid. Vooral de voorrem is indrukwekkend, terwijl we bij de achterrem wat feeling misten.

Onze CBR was voorzien van de erg discrete Akrapovic uitlaat. Dankzij zijn gebruiksgemak, comfort en doeltreffendheid is die perfect voor een dagelijks gebruik. Zelfs lange afstanden vormen geen probleem zijn, maar dan moet er wel een oplossing gevonden worden voor de dan onmisbare reiskoffers ... .

De CBR600F kost 8.490 €, 9.090 € met ABS, dat is 500 € meer dan een Hornet, maar wel een pak minder dan de CBR RR (12.490 €,13.490 € voor de CBR600RA met ABS).