De nieuwe generatie van de CR-V staat voor de zware taak om een succesvol model op te vologen dat gedurende 11 jaar werd gebouwd, en waarvan 2.5 miljoen exemplaren werden verkocht. De nieuwe uitvoering zal zich onderscheiden door een gloednieuw koetswerk, een gedeeltelijk aangepast chassis en een comfort van hoger niveau. Dat was ook nodig, want het SUV marktsegment heeft de laatste jaren heel wat uitbreiding gekend en kent een hevige concurrentie. De nieuwe CR-V gaat met zijn tijd mee en is aantrekkelijk. Toch hadden we een sterkere persoonlijkheid verwacht, vooral van de constructeur die de wel heel originele Civic op de markt heeft gebracht. Misschien wel om de trouwe klanten niet al te veel af te schrikken… Deze kleine Honda is niet alleen dynamischer geworden door zijn stijl, maar ook door zijn wegligging. Een verlaagd zwaartepunt, een aangepast chassis (met ondermeer een breder spoor en bredere 17 duim banden) en een directere sturing zouden voor een extra dosis sportiviteit moeten zorgen. Wat de motorisaties betreft blijt de keuze beperkt, met maar twee beschikbare motoren : de welgekende 2.2 diesel van 140 pk en 340 Nm, en een gloednieuwe 2.0 liter benzinemotor op basis van de 1.8 van de Civic. Deze laatste is uitgerust met het V-Tec systeem, dat al heel wat heeft betekend voor Honda, en is goed voor 150 pk aan 6.200 tr/min met een maximum koppel van 190 Nm bij een redelijk hoog regime van 4.200 tr/min. Samen met deze motor kan de klant kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen, of een automaat met 5 versnellingen. Die nieuwe motor laat de CR-V toe om van 0 tot 100 km/u te geraken in 10.2 seconden (of 6 tienden beter dan de vorige versie), de versie met automatische versnellingsbak doet daar 12.2 seconden over (of 9 tienden beter dan de vorige versie). Honda heeft ook een arsenaal uitrustingen voorzien voor wat de veiligheid betreft. Zo vinden we de ACC (Adaptive Cruise Control) terug, en de CMBS (Collision Mitigation Brake System), het CMBS systeem verwittigd de bestuurder dat de afstand met andere weggebruikers onder een kritieke grens valt. Wordt hier niet op gereageerd, dan gaat de auto vanzelf remmen en spant hij de voorste veiligheidsgordels aan. Bovendien zal Honda ook wat vrienden maken bij de liefhebbers van caravaning, met de elektronische TSA en CSA systemen die voor optimale veiligheid zorgen bij het trekken van een aanhangwagen. Het benzinemodel kan tot 1.600 kg voort trekken (100 kilo beter dan voordien), en de diesel mag zelf 2 ton aanhangen (of 500 kilo meer dan de vorige) ! Meer dan genoeg dus… De nieuwe CR-V zal in septmeber op het salon van Parijs voorgesteld worden en de commercialisatie begint vanaf januari 2007.