Als fan van de eerste generatie van de Honda CRX was het ongeduldig wachten op een opvolger. Nadat we op diverse salons prototypes van de CR-Z mochten bewonderen, pronkt Honda eindelijk met de serieversie van de CR-Z op het salon van Detroit. Niet in Brussel dus, want hij wordt pas in maart op het salon van Genève aan het Europese publiek voorgesteld.
Knappe 2+2
De CR-Z is een compacte en gebald ogende coupé van maar 3,65 meter lengte. Erg kort, maar de auto is ook heel breed. Volgens de verantwoordelijken van Honda zorgt dat voor een dynamisch en levendig weggedrag. De CR-Z leent heel wat onderdelen van de Insight, maar is 44 kg lichter.
1,5-liter benzine en elektromotor
Ook het segment van de sportieve wagens kan niet langer om de beperking van de emissies heen. Dat stimuleert de creativiteit en zorgt voor originele oplossingen om sportiviteit en ecologie toch met elkaar te verzoenen. De CR-Z krijgt een 1,5-liter VTEC-benzinemotor onder de kap die door een elektrische motor van 14 pk en 78 Nm wordt ondersteund. Samen leveren ze 124 pk en een koppel van 174 Nm. Het maximale koppel wordt al bij 1.500 omwentelingen per minuut bereikt en blijft vanaf dan uitzonderlijk lang vlak. Voor een atmosferische 1,5-liter benzinemotor is dit ongezien. Sportieve bestuurders zullen blij zijn te horen dat Honda voor het eerst een hybridemotor koppelt aan een manuele zesbak. Honda besteedde overigens erg veel tijd aan het geluid en zorgde voor een sportieve brom.
Drie modi en minder emissies
De CR-Z neemt het IMA-systeem (Integrated Motor Assist) over van de Insight. Het systeem heeft drie instellingen: Economy, Normal en Sport. Honda gaf nog geen cijfers over de prestaties, maar wel over het verbruik en de emissies. Gemiddeld verbruikt de CR-Z 5l/100km en stoot hij 117g CO2/km uit.