Honda koos er resoluut voor om de weg die de huidige generatie trails is ingeslagen niét te volgen. Ze hebben zich helemaal toegelegd om een motorfiets te bouwen die in het verlengde moet liggen van de XRV750 Africa Twin, een motor die zijn gelijke niet kent in de huidige markt.

De nieuwe Africa Twin heeft een parallel geplaatste twin van 998 cc, met 270° krukas. Hij ontwikkelt 95 pk aan 7.500 tr/min en heeft een koppel van 98 Nm aan 6.000 tr/min. Het blok is opgehangen in een compact stalen frame, met stalen subframe. De offroad-eigenschappen worden extra benadrukt door een bodemspeling van 250 mm en aangepaste velgmaten: een 21” vooraan en een 18” achteraan. De spaakvelgen krijgen respectievelijk 90/90-21 en 150/70-18 rubbers aangemeten. Geen cardanaandrijving voor deze CRF, maar wel een conventionele ketting. Het zadel is in de hoogte instelbaar (850 of 870 mm).

De styling - Unbreakable Lightness gedoopt - is een echte blikvanger maar heeft een minimum aan koetswerkonderdelen. Dat is minder kostelijk wanneer je er toch de grond mee zou raken. De grote technologische nieuwigheden zien we bij de - optionele - DCT versnellingsbak en de tractiecontrole, HSTC genaamd. Het ABS kan je - de offroadeigenschappen van de Africa Twin in gedachte - voor het achterwiel uitschakelen.

Honda’s met de Dual Clutch Transmission komen ook met een manuele mode zodat je als bestuurder via de linkerstuurhelft kunt schakelen. Er zijn ook twee automatische modi, D en S. De S-modus is sportiever gericht en is nog een keer onderverdeeld in 3 verschillende mogelijkheden: S1, S2 en S3.

De DCT-bak die voor de CRF1000L Africa Twin werd ontwikkeld, beschikt ook over een offraod-modus. Een druk op de G-knop zorgt ervoor dat tijdens het schakelen de tractie wordt verbeterd en de hoeveelheid doorslip via de koppeling wordt beperkt. De DCT heeft nog een nieuwe functie: hij houdt nu rekening met de graad van helling of daling waarin de motor zich bevindt. Het schakelen wordt aangepast in functie van die hellings- of dalingsgraad. Deze DCT-bak komt ook met wat extra kilo’s voor de boeg want hij weegt een tiental kg extra.

Het instapmodel van de CRF (zonder ABS, voor hoe lang nog?) is beschikbaar vanaf 12.190 euro.