Toegegeven, de CTX1300 begint niet aan een nieuw hoofdstuk, want ondermeer de Custom en Baggers, de kleinere CTX700 en de F6B, schreven al aardig wat letters in het custom-toering onderdeel van Honda.

De CTX1300 is uitgerust met een groot hart, want hij mocht gebruik maken van de schitterende V4 uit de Pan European, maar daar bleef het niet bij. Het blok werd ingrijpend aangepakt om het vermogen en koppel te krijgen waar op het deze machine hoort: aan lage en midden toerentallen. Verder kreeg de CTX1300 een nieuwe timing voor de kleppen, aangepaste injectie en een nieuwe 4-in-2-in-2 uitlaat.

De topvermogen valt terug naar 84 pk aan 6.000 tr/min. Ter vergelijking: in de Pan European is dat nog 126 pk aan 8.000 tr/min. Het maximale koppel is ook lager (maar met 106 Nm t.o.v. 126 Nm minder drastisch), maar dit wordt wel 1.500 tr/min eerder bereikt: aan 4.500 tr/min. De versnellingen van de vijfbak werden langer, de cardanaandrijving behouden. Helemaal achteraan staat een 200 mm dikke achterslof paraat om het vermogen op het asfalt over te brengen. En wordt het toch even teveel, dan kan het TCS (Traction Control System) ingrijpen.

Smoel
Maar het is vooral het uiterlijk van de CTX dat onmiddellijk opvalt. De ruggengraat daarvan is geen aluminium frame zoals bij de Pan, maar wel een stalen dubbel wiegframe. Die strekt zich uit van de uiteinden van de upside down voorvork tot de dikke achterband en geeft de CTX een lange en lage look. Het zadel zelf is met z’n 735 mm zithoogte zeer toegankelijk.

De benzinetank en de kopkuip sluiten netjes bij elkaar aan en vormen een mooi geheel. Iets wat bovendien extra in de verf wordt gezet door de hoge graad van afwerking. De verlichting bestaat uit LED’s, de richtingaanwijzers zijn netjes in de spiegels verwerkt, de zijkoffers zijn mooi geïntegreerd aan de achterkant en het achterlicht is eveneens voorzien van LED’s. Een mooi geheel dus.

Laag, uitgestrekt en massief. Wie deze tweewieler bestijgt, zal door de lage zitpositie zeker met de voeten aan de grond kunnen, maar de Honda die dan tussen je benen staat, weegt rijklaar wel 338 kg en da’s misschien niet voor iedereen weggelegd. Eens kijken hoe het gewicht zich gedraagt als we de motor aan rijden brengen.

Grand écart
Vanaf de eerste omwentelingen van de wielen, vliegen de kilo’s er bij wijze van spreken af. Met dank aan een uitgekiende gewichtsverdeling en laag zwaartepunt laat de CTX zich ook aan lage snelheden erg eenvoudig besturen. Honda wilde met deze CTX1300 tegemoet komen aan de stijgende vraag naar een krachtige en meer polyvalente motor dan de huidige V2 custom modellen. Het werd een custom waaraan de praktische inzetbaarheid voor dagelijkse gebruik, zoals we dat op GT-modellen zijn, werd toegevoegd. Honda wilde hiermee dus een ‘grand écart’ maken. En wat voor een…

C staat voor Comfort, T voor Technologie (de V4, het tractiecontrole systeem, het gecombineerd remsysteem, de LED-verlichting, het audiosysteem met Bluetooth,…) en X staat voor eXperience… Op die manier wil Honda de brug slaan tussen custom en toornig. En het mag gezegd, wat ons betreft is dit een zeer geslaagd ontwerp dat geen Harley-Davidson-kloon is geworden, noch een doorslagje van een GT, maar wel een model met een eigen smoel en dito karakter.

Onder het grote uiterlijk gaat een zeer evenwichtige en uitgebalanceerde motorfiets schuil. De zitpositie is perfect voor wie veel kilometers wil afleggen en de kopkuip neemt met z’n korte windschermpje toch een aanzienlijke hoeveelheid wind van je borst weg.

Meer GT dan Custom
We malen met de CTX even graag kilometers af als aan boord van een GT. Het meedogenloze universum van de custom is ver weg. En er zijn nog andere aspecten die het GT-karakter onderstrepen: verwarmde handvaten, opbergvakjes, een audio-installatie zonder radio, maar met MP3-speler.

De motor, afgeleid van de Pan, heeft niets van z’n charmes verloren. Wel in tegendeel. Het is een stille, sterke kracht die vanaf 2.000 tr/min met overtuiging zijn krachten ontplooit, zonder dat de V4 daarbij hoog in de toeren moet klimmen. En da’s nog goed voor het benzineverbruik ook.

De CTX is massief, maar hij stelt voor zijn afmetingen daar onuitgegeven rijeigenschappen voor in de plaats. Snelle ritten aan snelheden die we alleen in Duitsland halen verteert hij met een rustige standvastigheid een CD&V-politicus waardig. Maar wie de kleine wegen opdraait, krijgt een wendbare tweewieler voorgeschoteld die geniet van het betere bochtenwerk. Al moet je daar wel wat rekening houden met de beperkte bodemspeling.

Over de remmen niets dan goeds. Die zijn krachtig en eenvoudig te doseren. Wat het comfort aan boord betreft, dat wordt alleen enigszins in de weg gestaan door de grenzen van de vering achteraan die bij momenten nogal droog en stug de oneffenheden verteert.

Je zou kunnen aanstippen dat het zicht naar achteren in de spiegels wat in de weg wordt gestaan door de houders van de rem- en koppelingsvloeistof en dat de ergonomie van de knoppen op de benzinetank voor verbetering vatbaar is, maar dat neemt niet weg dat deze CTX1300 een meer dan geslaagde oefening is. Aan iedereen die het aanbelangt: durf voor de verandering gaan!