Toen de DN-01 in 2005 voor het eerst op de podiums verscheen van het Salon van Tokio, dachten velen dat het voor de zoveelste keer nog een prototype was, die net zoals de vele voorgangers vlug zou vergeten zijn. De veelbelovende kwaliteiten van de aandrijving met constante variatie HFT die tijdens die gelegenheid ingewijdt werden, leken toen al op verbroken beloftes. En nochtans, met zijn radicale en vernieuwende stijl staat de DN-01 klaar om op onze wegen rond te rijden, met het behoud van de sofistische automatische transmissie, die zich een weg baant naar een nieuwe manier van motorrijden.

 

Een nieuwe wereld

 

Toen de ingenieurs van Honda deze nieuwe machine uitvonden, wilden zij hem niet minder de prestaties geven van een sportieve motor, het comfort van een custom en de handigheid van een grote scooter. Dit alles samen de laatste technologiën qua veiligheid en strijd tegen milieuvervuiling. De werking van deze machine zou dus moeiteloos moeten zijn voor iedereen, met een gemakkelijke aanpak en een neutraal gedrag. Dus, de absolute voorwaarde voor een absoluut rijplezier is het overgaan tot een automatische aandrijving. Een transmissie van een nieuw tijdperk, die variabele schakelingen biedt in continu.

 

Radicale transmissie

 

We gaan niet langer spreken over de stijl, die werkelijk origineel en spectaculaire is met een zeer persoonlijk rijgedrag. Hij verbergt nochtans een conventioneel frame met een klassiek vork van 41mm en een stevig gebouwde monoarm achteraan die de uiteindelijke transmissie opneemt. De wielen van 17’’, een wielbasis van 1605 mm en een invalshoek van 28° bevestigen de wil van Honda. De motor, overgenomen van de Deauville, is niet echt origineel, ondanks een goed verzorgde motor die de vervuilende uitstoten verminderd. Maar wat de nieuwe DN-01 werkelijk kenmerkt is dus echt zijn nieuwe HFT (Human-Friendly Transmission) aandrijving.

 

Een beetje techniek

 

De HFT transmissie beschikt over twee werkingmodes : de « D » (Drive) voor een normale besturing en de S » (Sport) voor een meer sportief rijgedrag. Bovenop deze twee automatische modes, biedt dit systeem een derde mode onder de vorm van een manuele selectie met 6 schakelingen die bediend wordt via een knop op het stuur. Hij beschikt bovendien over een blokkeersysteem dat gelijkaardig is aan de automatische versnellingsbakken van de auto’s. Dit systeem laat een rechtstreekse «samenhang» toe tussen de motor en het achterwiel, voor heftigere versnellingen.

 

De beste remmen van de markt

 

Honda stelt ongetwijfeld het beste remsysteem voor dankzij het gecombineerd remmen aan het ABS, reeds beschikbaar op andere modellen van het merk. Vooraan beschikt hij over drie zuigremklauwen die in schijven van 296 mm bijten, achteraan over gewone schijven van 276 mm met dubbele zuigremklauwen.

Het systeem van deze DN-01 associeert de achterrempedaal met de rechter zuigremklauw om zo tot een betere verdeling van de remkracht te komen. De vijf overblijvende zuigremklauwen vooraan worden op een normale wijze in werking gesteld door een hendel.

Uiteindelijk beschikt de DN-01 over een parkeerrem onder de vorm van een gemakkelijk te bereiden handvat.

 

Optionele uitrusting

 

Naast een standaard HISS antistartsysteem, dat rust op een uiterst doeltreffend electronisch apparatuur met gecodeerde sleutel, kan de DN-01 in optie een alarmsysteem verkrijgen.

Andere interessante opties bevestigen de ambities van Honda, zoals de verwarmde gashendels, een Bluetooth GPS systeem, of een audio systeem met waterdichte luidsprekers.

 

Ongetwijfeld zal er veel over de DN-01 gesproken worden...