De Gold Wing heeft natuurlijk een naam als een klok. De motor heeft meer weg van een rijdend paleis dan van een klassieke tweewieler: het comfort en de uitrusting liggen ver van de klassieke standaard. Hij verscheen voor het eerst in 1975 met een éénliter viercilinder boxermotor. Sinds 1988 heeft de Gold Wing een zescilinder boxermotor voor véél koppel…
In het nieuw
Voor dit nieuwe model vertrokken de ingenieurs van een blanco blad. Editie 2018 is lichter, makkelijker te manoeuvreren en aangenamer om te rijden. Honda wilde een motor die zich zowel op Amerikaanse snelwegen op zijn gemak voelt als op kleine Europese wegen. De Japanners leverden dus heel wat inspanningen om het gewicht naar beneden te krijgen. Dat lukte met zowat 50 kilogram. Het nieuwe kader en de nieuwe gestuurde ophanging met dubbele driehoeken vooraan en enkelzijdige achterbrug achteraan zorgen voor minder gewicht en verscherpte dynamiek. De rijder kan uit vier rijmodi kiezen afhankelijk van de rijomstandigheden.
Motor
De motor werd volledig hertekend en krijgt vier kleppen per cilinder. Het resultaat is nog steeds een zescilinder boxermotor, van 1,8 liter. Hij produceert 126 pk bij 5.500 tpm en 170 Nm bij 4.500 tpm. Er is een manuele versnellingsbak of een DCT-automaat met dubbele koppeling en zeven verzetten op de Touring. Die laatste heeft een “Idling Stop”-functie die de motor aflegt bij stilstand en bij het achteruit manoeuvreren. Er is ook een functie waarmee hij tegen 1,2 km/u vooruit kan “kruipen”.
Uitrusting
De Gold Wing heeft natuurlijk de uitrusting van een koninklijk paleis: een TFT-scherm, navigatiesysteem, Apple CarPlay, verwarmde handvaten en zitjes, een elektrisch verstelbaar stuur, intelligente sleutel,… Goed om weten: de brandstoftank is nog maar 21 liter groot in plaats van 25 liter, maar Honda geeft mee dat de motor 20% zuiniger is.