De start werd gegeven in Beaumont (in de regen), een felbegeerde afspraak voor tal van motorrijders. Van Beaumont reden we richting Chimay om daarna de franse grens over te steken, richting Signy l'Abbaye via Mon Idée en Rumigny. Aangekomen in Signy l'Abbaye was ons eerste doel om wat droogte op te zoeken en van een lichte maaltijd te genieten in de abdij. De Goldwing werd voor 2012 wat herzien, wat aan dit Japans vlaggenschip een nieuwe lijn opleverde, in dit geval met een mooie "Glint Blue Wave Metallic" koetswerkkleur, aluminium kader, flanken in grijze metaalkleur en uitlaat in chroom. Zijn nieuwe lijn staat helemaal niet haaks op zijn voorgangers, maar hij is wel aërodynamischer geworden en biedt meer bescherming en stabiliteit. Op dynamisch vlak mag de "Gold" rekenen op een geraffineerde technologie, zijn kader in aluminium, het met het ABS systeem gecombineerde remsysteem, en electro-hydraulische ophanging. Ondanks de aanhoudende regen aan grijze hemel beslissen we om onze rit verder te zetten.
421 kg? Waar?
De wegligging van de Goldwing is ronduit imperiaal, hij zorgt voor een veilig gevoel en gaat vlot over de kleine Franse wegen en de bescherming dat deze motor te bieden heeft is niet te vergelijken met alles wat we tot nu toe hadden meegemaakt. Onze rit gaat via verlaten kleine wegen en charmante dorpjes, en zijn bijzonder onder de indruk van het evenwicht van deze 421 kg zware mastodont. Maar waar zijn dit 421 kg naar toe? Het evenwicht en lenigheid van dit model maken het mogelijk om in alle comfort dagenlang op stap te gaan. Dankzij het geïntegreerde GPS systeem (Garmin) hebben we ons rit thuis rustig kunnen voorbereiden met het Garmin Base Camp programma. Het enige minpuntje was een vervelende schijn op het scherm van de GPS dat het in sommige gevallen moeilijk maakte om vlot de instructies op te volgen.
Uitrusting: no limits!
Om de hele omgeving niet al te veel te storen hebben we maar weinig van de 80 watt van de geluidsinstallatie kunnen genieten. Op de snelweg hadden we het daar minder moeilijk mee, en kwam het vermogen goed van pas om comfortabel naar de radio te luisteren, zelf aan verboden snelheden … . De geluidsinstallatie is uiteraard voorzien van een iPod en USB aansluiting. Op weg naar Fresnes-Les-Reims, Pouillon en Merfy blijft het aanhoudend regenen, maar genieten wel van de verwarmde handvaten en comfortabel zadel.
Champagne!
Damned! Werken op de web naar ons eindpunt Château de Cuisles, waar Sébastien Pascal en zijn echtgenoot ons opwachten. Omrijden dan maar via Vrigny, Bligny, Chaumuzy en Cuchery om onze eindbestemming te bereiken. Na een met champagne overgoten maaltijd worden we door de stad Cuisles op een fantastisch vuurwerk getrakteerd. Na een welverdiende nachtrust krijgen we eindelijke een mooie blauwe hemel voorgeschoteld, goed nieuws voor onze terugreis. Maar eerst onze Goldwing laden met de champagne van onze gastheer.
Nog meer champagne!
De eerste zes flessen vinden plaats in de rechterkoffer, waar ze min of meer stevig in opgeborgen worden en beschermd door de gelukkig onnodig geworden regenkledij. Zes andere flessen vinden hun weg naar de linkerkoffer, met nog zes andere flessen dat we over beide koffers verdelen. Er blijkt nog plaats over te zijn voor een vierde set flessen, maar we beslissen om die op te bergen in de topcase, samen met onze spullen. Met wat meer overgave hadden we ongetwijfeld 36 flessen flessen kunnen meebrengen, maar 24 is helemaal niet slecht.
Terug naar huis …
Het stralende weer doet ons al snel het slechte weer van de dag ervoor vergeten aan het stuur van onze speelse Goldwing. De passagier van onze medereiziger, die achterop een BMW 1200 GS wat zeeziek aan het worden was, probeerde het even achterop de Goldwing, en wou voor geen geld haar plaats terug afstaan. Het brede zadel, rug en armsteunen zijn daar natuurlijk niet vreemd aan. De souplesse en beschikbaarheid van de flat six van de 1800 cc laten toe om in vijfde versnelling vlot van 40 km/u tot de topsnelheid op te trekken zonder te schakelen, iets wat de gevoelige maag van onze passagier ook op prijs kon stellen. Daarna snel nog een hapje op de place Général Leclerc van Laon, en richting Bavay via de D967.
Nu al? Maar ik heb nog niet gedaan!!
Na een laatste traject op de Belgische snelwegen rest mij nog om mijn Goldwing terug naar zijn eigenaar te brengen, Honda België. Een opportuniteit op nog een laatste maal van de GPS, de cruise-control en de geluidsinstallatie te genieten. Het uittesten van de airbag, die tot op heden enkel op de zware Honda beschikbaar is, zal voor een andere keer zijn. Ondanks het feit dat de Goldwing 2012 eigenlijk maar een evolutie is van het model van 2001 is dit een enorm doeltreffende en verslavende motor. Zijn kleine mankementen kunnen we ongetwijfeld aan die leeftijd toeschrijven. Zo heeft hij geen elektrisch windscherm, en is de ergonomie met een onvoorstelbaar aantal knoppen alles behalve geslaagd. Waarom? Dat blijft een raadsel. Ook de versnellingsbak had beter gekund, maar gelukkig valt dit niet te erg op dankzij de uiterst soepele en krachtige motor. Al bij al geen onoverkomelijke problemen tegenover de enorme kwaliteiten van de Goldwing. Wij dromen in elk geval al van zijn opvolger, en waarom niet met een doordachte ergonomie en DCT transmissie.