Bruno Wouters

7 OKT 2011

Honda Integra: afstammeling van het Mid Concept!


De mooie scooter dat Honda verleden jaar liet zien gaat eindelijk in het straatbeeld verschijnen. Het Mid concept was zowat de missende schakel tussen de scooter en de motor, de Integra is daar de bevestiging van. De Integra is de eerste van een reeks van drie modellen dat op dezelfde basis werden ontwikkeld. Die drie modellen (de Integra, en waarschijnlijk een trail en een roadster) maken gebruik van hetzelfde chassis, maar ook de 670 cc tweecilinder, een nieuwe krachtbron dat vooral ontwikkeld werd met het oog op rijplezier en zuinigheid. Eindelijk, zijn we geneigd om te zeggen! De motor zal de fans van de CBR zeker niet doen dromen, maar wel de "commuters". Honda heeft de huidige positie van de motor geanalyseerd en hebben rekening gehouden met de verschuiving van het cliënteel naar een publiek dat op zoek is naar praktische tweewielers om de mobiliteit aan te pakken.

Dit is een uiterst belangrijk moment in eerder moeilijke tijden. De nationale overheden en Europa laten duidelijk blijken dat de wetgeving er alleen maar strenger op gaat worden, uitrusting, technische controles, snelheidsbeperkingen, allemaal redenen om het motorrijden in een ander daglicht te stellen. Honda probeert op die evolutie in te spelen door beroep te doen op technologieën dat ook in de autoindustrie doorgedrongen zijn zoals de automatische versnellingsbak. De DN-01 en zijn futuristische look en de VFR 1200 FA zijn het verlengstuk van wat er in 1958 werd opgestart met de legendarische Super Cub C100 en zijn automatische koppeling.

Honda zet de trend verder met dit model en de mogelijkheid om de motor te combineren met een transmissie met dubbele koppeling van de tweede generatie. Een niet onbelangrijk pluspunt om een antwoord te kunnen bieden aan de nieuwe noden en eisen. Dat Honda nog altijd beroep doet op een ketting blijft wel min of meer een raadsel, en wat voor sommige kopers wel eens een afknapper zou kunnen zijn.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie