In Europa is de Koleos een nicheproduct dat niet kan tippen aan de verkoop van de Nissan Qashqai, de Dacia Duster of de Hyundai ix35. Toch is Renault best tevreden over de commerciële resultaten. Sinds 2008 bouwde de fabriek in Busan (Zuid-Korea) ongeveer 125.000 exemplaren en dat aantal blijft toenemen. In China en Latijns-Amerika is dit model van kapitaal belang en maakt hij ongeveer 85 procent van de Renault-verkoop uit.

Amper drie op de tien Koleossen zet voet op Europese bodem, logisch dus dat de Koleos niet 100 procent op Europa is afgestemd. De Chinezen, Mexicanen en Colombianen moeten hem ook mooi vinden.

Nieuwe snoet

En ze mogen gerust zijn, echt veel heeft Renault niet veranderd: de markante achterkant en het profiel van de auto zijn hetzelfde gebleven. Het verschil zit vooraan, waar alles behalve de motorkap verandert. Het radiatorrooster bestaat nu uit één stuk, de bumper is nieuw en de koplampen ogen fijner.
Het geeft de Koleos een nieuw gezicht, maar niet het gezicht dat we de volgende jaren op de nieuwe Renaults zullen zien en dat door de vernieuwde Twingo gelanceerd werd. Zo blijft de Koleos een vreemde eend in het Renault-gamma.

Twee of vier?

Onder de motorkap wordt de keuze heel gemakkelijk gemaakt: het is de 2.0 dCi met 150 pk of … niets. In België zijn de 2.5 benzinemotor en de 2.0 dCi 175 niet (meer) beschikbaar. Blijft wel nog de vraag of je de 4x2 of 4x4 kiest. Eerstgenoemde is lichter, verbruikt minder (5,7 tegenover 6,4 l/100 km) en levert je een besparing van 2.000 euro op bij de aankoop.

Toch wordt 70 procent van de Koleossen verkocht met vierwielaandrijving, zeer atypisch voor dit segment. Dat valt wellicht te verklaren door de sterke terreinkwaliteiten van de Koleos, die de 4x4-techniek deelt met de Nissan X-Trail. Er zijn slechtere referenties.

Auto, Lock of 2WD

Met een knopje op de middenconsole kun je drie standen selecteren: Auto, Lock of 2WD. De Auto-modus verdeelt het koppel automatisch tussen de voor- en achteras. In normale omstandigheden is de Koleos een voorwielaandrijver, pas wanneer gripverlies optreedt, gaat een deel van het koppel (maximaal de helft) naar de achteras. Met de Lock-modus kun je de 4x4-modus vergrendelen om bijvoorbeeld door sneeuw of slijk te rijden. In de 2WD-stand worden alleen de voorwielen aangedreven. Voeg daar nog de vertrekhulp op hellingen en de automatisch remmende afdalingshulp (te activeren met een knop) aan toe en je krijgt een knappe terreinwagen.

Rijden

We konden al even kennismaken met de ‘nieuwe’ Koleos. De 2.0 dCi met 150 pk en 320 Nm is een oude bekende uit onder meer de Laguna, waar hij ons wist te overtuigen met zijn soepelheid en stilte. Soepel is hij ook in de Koleos, maar helaas klinkt hij iets luidruchtiger dan gehoopt.

En het verbruik, waar SUV’s vaak om gehekeld worden? Dankzij de betere stroomlijn, een nieuw systeem dat remenergie recupereert en een aangepaste transmissie verbruikt de 2.0 dCi ongeveer één liter minder dan vroeger: in theorie 5,7 l/100 km met voorwielaandrijving, in de praktijk 7,1 l/100 km.

Die cijfers hadden nog beter gekund, want een start-stopsysteem is niet beschikbaar. Het is ook jammer dat Renault de uitstekende nieuwe 1.6 dCi niet aanbiedt in de Koleos. Die zou “niet compatibel zijn met de vierwielaandrijving” en “door het hoge gewicht zou de CO2-winst toch beperkt zijn”, luidt de verklaring van Renault. Een gemiste kans om de Koleos toegankelijker te maken.

Onderweg toont de Koleos zich als een aangename metgezel. Zowel de ophanging als de besturing zijn op comfort afgestemd. Verwacht dus niet het snedige weggedrag van de Laguna, maar eerder een comfortabele wagen met onderstuurd karakter. De versie met vierwielaandrijving zorgt voor een extra veilige wegligging.

Prijzen

De Koleos dCi 150 Expression met voorwielaandrijving kost 26.350 euro, waarmee hij qua prijs tussen de Opel Antara en Kia Sportage enerzijds en de Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan anderzijds valt. Voor een 4x4-variant betaal je minstens 30.850 euro, maar dan heb je wel een beter uitgeruste Dynamique met onder andere de geïntegreerde TomTom-gps standaard. Alleen de 4x4 is beschikbaar met een automaat, voor 1.500 euro extra.