De Integra is die bizarre machine dat we moeilijk onder één bepaalde categorie kunnen onderbrengen. Hij heeft de look van een scooter, maar berust eigenlijk op het chassis van een klassieke motor. De scooterfans stellen zich echter vragen bij het gebruik van een ketting voor de transmissie en de beperkte opbergruimte onder het zadel. De motorfans kunnen het op hun beurt moeilijk voorstellen dat deze «machine» hetzelfde chassis gebruikt dan dat van een klassieke motor. Nochtans loont het de moeite om deze Integra in detail te overlopen. Hij is uitgerust met enkele innoverende en enkele unieke technieken, zoals de transmissie. In tegenstelling tot een gewone scooter doet de Integra wel degelijk beroep op een klassieke versnellingsbak met zes versnellingen.
Een motor?
Zoals op een gewone motor dus? Ja, buiten het feit dat hier geen koppeling of schakelaar voor de versnellingen van toepassing is. De Integra doet beroep op een dubbele koppeling om gevoelloos te schakelen. Een techniek wat we vooral bij wagens terugvinden, maar dat Honda beslist heeft om te gebruiken op de zware V4 modellen, de VFR en de Crosstourer, maar ook voor de drie NC700 modellen, waaronder deze NC700D Integra. Dit stelt misschien niet heel veel voor, maar zoals u later zal vernemen maakt dit een wereld van verschil.
Een scooter
Om het plaatsgebrek aan boord van de Integra wat te milderen hebben we meteen voor de elegante en originele topcase gekozen. Niet de grootste op de markt, maar heel elegant in zijn Candy Graceful Red, net zoals de rest van onze test Integra. Wat ook handig is aan deze topcase is het feit dat hij vergrendeld kan worden met de contactsleutel. Na enkele korte ritten vinden we met plezier de kwaliteiten van deze machine terug dat we tijdens onze eerste en korte test mochten ontdekken, met in het bijzonder de motor/transmissie combinatie.
Dual Clutch
Voor alle duidelijkheid, de Dual Clucth Transmission is minder vloeiend dan een klassieke scooter, maar zorgt voor een pak meer rijplezier. Met de «Drive» instelling volstaat een kleine beetje gas om vlot te cruisen. Het valt ook op dat de Integra dan tussen de 2.000 en 3.000 tr/min gaat schakelen, dankzij een gul en steeds beschikbaar koppel. Het resultaat laat dan ook niet op zich wachten met een heel ontspannen rijstijl, dat moeilijk te bedenken valt met een klassieke scooter. Dat alleen al maakt ons een fan van deze Integra.
Leven aan boord
Over de ophanging zijn we iets minder enthousiast. De wegligging van de Integra is ongetwijfeld één van de beste onder de scooters, maar we hadden hem liever wat minder «droog» gehad in zijn reacties. Toegegeven, de koude temperaturen dat we meemaken sinds het begin van onze test zijn niet echt de beste omstandigheden voor hydraulische systemen. Achter het stuur van onze Integra is het aangenaam vertoeven. Onze benen zijn lang genoeg om vlot voet aan grond te kunnen zetten, maar toch is er ruimte genoeg, en op het zadel valt ook niets op te merken. Dat is ook zo voor het windscherm. De enige opmerking dat we hier over zouden kunnen maken is wat lawaai ter hoogte van de helm. Verwarmde handvaten zijn er ook niet bij, wat in deze barre tijden geen overbodige luxe zou zijn.
Stop!
Een ander heel goed punt is het remsysteem. Hier heeft Honda voor remschijven gekozen, één vooraan, de andere achteraan. Een doeltreffend systeem waar we echt geen opmerkingen over kunnen maken. Een echte voltreffer, bijgestaan door een doeltreffend ABS systeem en verdeling van de remkracht op het voor en achterwiel. Dit geheel staat garant voor een geruststellend gevoel, zelf voor de onervaren rijders, maar met de reactiviteit dat een ervaren motorrijder mag verwachten. Heel geslaagd!
Het vervolg
Op regelmatig tijdstip zal u hier het vervolg van onze test met de Integra kunnen volgen. Zo zullen wat dieper ingaan op de keuze van die ketting, en het onderhoud dat dit systeem met zich meebrengt. Zo hebben we al enkele accessoire opgemerkt bij Rossocromo dat we zonder twijfel zullen gebruiken, evenals de Cameleon Oiler om het invetten van die ketting wat te vergemakkelijken.