Via de D169 gaan we via Saint-Amand-Les-Eaux richting Brunehault. Na Saint-Amand laten we de A23, tussen Rijsel en Valenciennes, links liggen en gaan via Raismes tot Valenciennes, dat we van noord tot zuid doorkruist hebben, om daarna via de D40 tot Maing te rijden en aan onze eerste kasseistrook te beginnen. Voor ons de eerste, maar voor de renners is het de achtste kasseistrook na een rit van 136,5 km. De rit tot daar was in elk geval aangenaam en we hebben grondig van de kwaliteiten van de Integra kunnen proeven.
Wandeling
Een comfortabele zithouding, een rustgevende maar reactieve DCT versnellingsbak, acceleraties, niets ontbreekt aan de Integra voor een aangename zondagse uitstap. Snel een kleine foto van onze Honda aan het begin van de kasseistrook, en we zijn vetrokken voor 1600 m kasseien met een moeilijkheidsgraad van 3 op een schaal van 5. Die eerste doop was alvast geslaagd. Op deze eerste strook hebben we geen enkel probleem gehad, ook al konden we het niet laten om aan die moedige renners te denken. Na die eerste kasseistrook nemen we de D40 via Thiant en Denain richting kasseistrook n°19 van Haveluy in Wallers. Na die strook, en voor we aan het huzarenstukje van deze koers beginnen, gaan we een kijkje nemen in de mijn van Wallers-Arenberg.
Germinal
In 1900 werd de mijn geopend door de "Compagnie des mines", en bleef open tot 1989 en na het ontginnen van niet minder dan 32 miljoen ton steenkool. De site werd ook gebruikt als decor voor de film "Germinal' van Claude Berri met Renaud en Gerard Depardieu. Vandaag maakt de mijn deel uit van de beschermde monumenten van de UNESCO. Op weg naar Arenberg rijden we al langs een pak camping cars en supporters, klaar voor de wereldberoemde klassieker in de hel van het noorden. De Boules d'Hérin dreef, de officiële naam van de kasseistrook van vijfde categorie, is een strook van 2400 m oneven en vaak natte kasseien door het bos. Een indrukwekkende omgeving, voorzien van dranghekken om het enthousiasme van de vele supporters in bedwang te kunnen houden. Zelf wij waren blij dat het voorbij was en opnieuw de D40 op te kunnen richting Wallers.
Gibus
We slaan rechtsaf om de beroemde brug van Gibus over te rijden, een brug dat ook deel uitmaakt van het parcours voor de renners. De brug is een eerbetoon aan Gibus, de bijnaam van Gilbert Duclos-Lassalle, de laatste Franse winnaar van Parijs-Roubaix in 1993. Het was de plaats waar Duclos-Lassalle zijn aanval inzette om later de koers te winnen. Iets verderop volgt nog een kasseistrook van 3700 m van categorie vier tussen Homaing en Wandrignies-Harnage. U mag ons gerust geloven, wij waren blij dat we achter het stuur van onze Integra zaten, en vlot 80 tot 90 km/u te halen op sommige stukken van die kasseistrook.
Scooting motorcycle
De wegligging van een motor (Deze Honda voelt inderdaad meer aan als een motor dan een scooter met zijn motorchassis en 17" velgen), krachtige, reactieve en bijzonder evenwichtige remmen, acceleraties, een "hel van het noorden approved" ophanging, deze Integra heeft gewoon alles in zich, zelf in deze moeilijke omstandigheden. De in 62° geplaatste tweecilinder doet het zwaartepunt van deze machine lager uitvallen, en dat is duidelijk te voelen en laat toe om doeltreffend op de motor te remmen.
3.8…
Om eerlijk te zijn is het moeilijk te bedenken wie in de buurt van de Integra zou kunnen komen tijdens deze unieke trip, en dan zeker als het op het verbruik aankomt. Na onze trip van zowat 180 km van Doornik tot Doornik via enkele delen van het parcours; en daarna terug naar Brussel via de snelweg. We legden 285 km af, en hadden daar 10,92 liter brandstof voor nodig, dat is een gemiddelde van 3,8 liter! Sommige 125 cc modellen verbruiken zelf meer ….