Ze deden ons dromen, hingen in menig kinderkamer aan de muur en zijn nu (bijna) betaalbaar. Voor de prijs van een moderne turbodieselberline kun je ook jouw kinderdroom waarmaken.

Aston Martin DB7 (1994 – 2004)

Met de DB7 richtte Aston Martin zich eindelijk naar de toekomst en bood het een waardig alternatief voor de gebruikelijke GT’s. Wat blijft er vandaag van over? Een buitengewone lijn, een logo dat doet dromen, een luxueuze sfeer en prestaties die nog altijd bij de tijd zijn, vooral met de fantastische V12. Voor 30.000 euro heb je een model met zes cilinders of een V12 met een hoger kilometeraantal.

Honda NSX (1990 – 2005)

Dit is geen naam om van te dromen. Maar de Honda NSX speelt mee met de grote jongens: Porsche en Ferrari moesten op hun hoede zijn. De NSX is een dagelijks te gebruiken coupé bij uitstek. De voorbeeldige betrouwbaarheid, het uitstekende comfort en het nauwkeurige, gemakkelijke weggedrag maken er een moeilijk te kloppen machine van. De V6 levert 274 tot 294 pk en klinkt kristalhelder.

Porsche 911 Type 993 (1994 – 1998)

Velen zien de 993 als de beste 911. Hij beschikt nog over de bekende boxermotor met luchtkoeling. Die levert minstens 272 pk en heeft een buitengewoon temperament met bovendien een unieke metaalachtige stem. De betrouwbaarheid maakt hem perfect dagelijks bruikbaar. Echt een pareltje, waar je dan ook voor betaalt. Hij is vandaag duurder dan de volgende generatie (996).

Ferrari 456 GT (1992 – 2003)

Veel liefhebbers zien de 456 GT als de grote vernieuwer van het merk en tot op de dag van vandaag één van de mooiste GT’s. Het weelderig ontwerp van deze vierzitter wordt aangevuld met een schitterende V12-motor met 442 pk. Deze mythe is vandaag toegankelijk geworden, tenminste in aankoop. Let op voor de minder betrouwbare eerste versies en het onderhoud, vaak buitensporig duur. De aankoopprijzen beginnen bij 30.000 euro.

Lotus Esprit V8 (1996 – 2003)

Dit is de auto van James Bond, maar dan beter. In tegenstelling tot de variant voor de geheim agent, is deze versie uitgerust met de V8 turbo met 360 pk uit eigen huis. Het aantal pk’s komt zo eindelijk op het niveau van het uitstekende onderstel, al heeft deze auto wel een paar gebreken, zoals gebruikelijk bij dit merk. Maar het maakt niet uit: dit model is een legende en in deze uitvoering ongetwijfeld de meest verleidelijke. Nu nog een exemplaar vinden … Veel geluk bij de jacht!