Krachtexplosie
Het begon allemaal in 2002 met de eerste RS6, een woeste gezinswagen met V8-biturbo van 450 pk. Extravagant voor die tijd. Zes jaar later vernieuwt Audi zijn aanbod en voegt er 130 paarden aan toe. Almaar waanzinniger! Deze derde generatie verliest 100 kg en kan zich dus tevredenstellen met en lichtjes lager vermogen (20 pk minder).
Hevige concurrentie
De Duitse constructeurs hebben elkaar de oorlog verklaard. Het gaat erom wie de meest verwoestende berline of break heeft. Een overzichtje: bij BMW is er de mythische M5 met 560 pk sterke V8 biturbo. Mercedes biedt de E63 AMG met V8 biturbo van 525 pk of 557 pk. Audi sluit aan bij de concurrenten met een vermogen van eveneens 560 pk. Politiek niet echt correct?
Het geheim
Minder krachtig, maar doeltreffender. Door de kolossale V10 biturbo van vijf liter te ruilen voor een redelijke (of minder extravagante, al naargelang) 4.0 V8 biturbo werd de RS6 lichter (100 kg), wendbaarder en evenwichtiger. Hij wint aan doeltreffendheid wat hij verliest aan panache. Bovendien wordt het verlies van vermogen ruimschoots gecompenseerd door het dikkere koppel: 700 van 1.750 tot 5.500 tr/min. Genoeg om bomen uit de grond te rukken.
Veel testosteron, maar niet te veel
De presentatie is suggestief, zonder te vervallen in excessen. We wijzen op de accenten in mat aluminium, de glanzend zwarte grille, de achterspoiler, de diffuser en de twee indrukwekkende ovale uitlaten. De verbrede voorvleugels passen perfect in de achteruitkijkspiegels van iedereen die op het linkerbaanvak rijdt. In het interieur heerst een sombere, sportieve sfeer. We vermelden de sportzetels, het afgeplatte stuurwiel en de pedalen en bedieningsknoppen in aluminium.
Bazooka onder de motorkap
Qua prestaties overtreft de RS6 een mooie reeks prestigieuze sportwagens. Audi belooft een topsnelheid van 305 km/u (als je kiest voor de optie Dynamic Plus) en een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden. Tijden van een supercar, maar dan met vrouw, kinderen en bagage. Er is geen reden om te treuren om de vulkanische V10 van de vorige versie, zeker niet als we het verbruik bekijken: 9,8 in plaats van 14 l/100 km. Het lagere gewicht en het systeem dat de helft van de cilinders uitschakelt bij lage belasting dragen daar sterk toe bij.
Transmissie
Deze krachtexplosie wordt via een achttrapsautomaat overgebracht op de vier wielen. De Quattro-transmissie is dus van de partij, met bovendien een centraal differentieel. De ophanging is pneumatisch en adaptief om een ‘auto à la carte’ aan te bieden (comfortabel op de weg, sportief op het circuit). De RS6 werd trouwens 20 mm verlaagd. In optie – hard aanbevolen voor bestuurders met een zware voet – kan het remmen toevertrouwd worden aan carbon-keramische schijven.
Klaar voor een ritje?
Nog voor het vertrek, voelen we enkele hartkloppingen. Meteen na de eerste druk op de startknop dondert het: de V8 komt tot leven en trekt de aandacht van de toeschouwers. De eerste meters verlopen soepel. Binnenin heerst stilte , de stuurbekrachtiging is zacht en gemakkelijk, de ophanging filter oneffenheden. De RS6 is toch vooral een A6.
Duistere krachten
Steken we de lont aan het vuur van de acht cilinders, dan voelen we direct dat het een RS is. De V8 verheft zijn stem en je wordt tegen de zetels gedrukt. We zijn getuige van een onwaarschijnlijke uitbarsting van pk’s, Newtonmeters en alles wat je maar wilt, terwijl de uitlaat schreeuwt en ploft als je je voet van het gaspedaal licht. Schitterend. De auto blijft altijd stabiel en de Autobahn wordt met een verduiveld tempo afgelegd, onhoudbaar voor de sportwagens die in de achteruitkijkspiegel verdwijnen.
Wendbaar maar zwaar
Op een bochtig parcours zorgen de krachtige acceleraties ervoor dat de ene na de andere krappe bocht snel opduikt. De bochten worden met ontwapenend gemak afgehaspeld, terwijl het koetswerk stabiel blijft. Maar bruuskeer hem en hij antwoordt met een speelse achtertrein. De remmen mogen dan carbon-keramisch zijn, de uithouding heeft te lijden onder het grote gewicht dat vertraagd moet worden en de kracht van de V8.
Prijzen
De eerste leveringen zijn gepland voor augustus 2013 voor een prijs van 110.100 euro. Alles in beschouwing genomen, is dat de prijs van een iets minder krachtige prestigieuze coupé met veel beperktere functionaliteit. Hou echter ook het brandstofbudget in de gaten: met een zware rechtervoet schiet het verbruik al snel boven 25 à 30 l/100 km.